ترکیه مجوز بازدید نمایندگان مخالف از سامانه راداری ناتو را نداد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ‘ولی آقا بابا’ نماینده مردم مالاتیا از حزب جمهوریخواه خلق که از نمایندگان معترض به استقرار این سامانه راداری در ترکیه است، درخواستی در خصوص صدو مجوز از سوی آمریکا برای بازدید از پایگاه ‘کوره جیک’ در مالاتیا واقع در جنوب شرق ترکیه به وزارت امور خارجه ترکیه ارائه کرده و خواستار ارسال این درخواست از طرق دیپلماتیک به وزارت دفاع آمریکا شده بود.

به نوشته روزنامه ‘ملیت’ ،ولی آقا بابا’ در درخواست خود یاد آور شده است اقدام جمعی ۱۰ تن از نمایندگان معترض به استقرار این سامانه راداری در ترکیه توسط مقامات این کشور بی نتیجه مانده و این نمایندگان نتوانسته اند از پایگاه راداری کوره جیک بازدید کنند.

نمایندگان یادشده از ستاد فرماندهی ارتش ترکیه خواسته بودند اجازه داده شود از پایگاه کوره جیک بازدید کنند.

این نماینده مجلس ترکیه همچنین گفت: مقامات نظامی ترکیه شفاها به وی گفته اند که این ستاد اختیار صدور چنین مجوزی را ندارد و باید به وزارت امور خارجه ترکیه مراجعه کنند که از این رو تصمیم گرفتند چنین درخواستی را خطاب به وزارت امور خارجه این کشور آماده کنند.

او خاطر نشان کرد که بعد از ارایه چنین درخواستی به وزارت امور خارجه، نامه های جداگانه ای به وزارت دفاع، نخست وزیری و ریاست جمهوری ترکیه ارسال کرده و خواهان صدور مجوز برای بازدید از پایگاه یادشده را کرده اند که وزارت دفاع ترکیه بدون هر گونه توجیهی رسما با صدور چنین مجوزی مخالفت کرده است.

سامانه راداری دفاع سپر موشکی ناتو در منطقه کوره جیک در استان مالاتیا ترکیه در اسفند ماه سال گذشته فعال شده است.

ژنرال ‘مارک هرتلینگ’ فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا در اسفند ماه گذشته اعلام کرد سیستم رادار دفاعی ناتو در جنوب ترکیه آماده شده و عده ای ازسربازان و کارشناسان آمریکایی هم در منطقه هستند.این سیستم رادار دفاعی که بخشی از سامانه دفاع موشکی ناتو برای مقابله با خطرات احتمالی موشکی در ۷۰۰ کیلومتری مرز ترکیه با ایران مستقر شده است.

روسیه با استقرار سامانه دفاعی ناتو در چند کشور اروپایی مخالفت کرده و ایران نیز واکنشی تند به آن نشان داده است.

سامانه دفاع موشکی ناتو از چندین سیستم دفاعی تشکیل شده که هر کدام از آنها در یکی از کشورهای اروپایی مستقر خواهد شد.

فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا گفته است که واحدهای زمینی دفاع موشکی آماده عملیات هستند و همکاری های دائم با نیروهای دریایی و هوایی آمریکا نیز ادامه دارد.

سیستم راداری که در ترکیه مستقر شده بخشی از سامانه دفاعی است که قادر است موشک های کوتاه برد و میان برد را که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می کنند شناسایی و ردیابی کند.

این سیستم رادار دفاعی در منطقه «کوره جیک » در ۶۰ کیلومتری شهر مالاتیا در جنوب شرقی ترکیه مستقر شده است. این منطقه ۴۰۰ کیلومتر تا آنکارا و ۷۰۰ کیلومتر تا مرز ایران فاصله دارد.

اجرایی شدن طرح سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا در زیر چتر ناتو در نشست سال ۲۰۱۰ لیسبون و موافقت ترکیه با استقرار بخشی از این سامانه در این کشور با اعتراض گسترده مردمی این کشور مواجه شده است.

موافقتنامه مربوط به استقرار سامانه رادارهای هشدار سریع ناتو در خاک ترکیه، اواخر تابستان سال گذشته به امضای مقام‌های دو کشور ترکیه و آمریکا رسید.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۱۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.