ترمیم سلول‌های قلب انسان با بهره‌گیری از مواد غیرانسانی

ترمیم سلول‌های قلب انسان با بهره‌گیری از مواد غیرانسانی و استفاده از سلول‌های قلب موش امکان‌پذیر شد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه کالج آمریکایی قلب و عروق محققان دانشگاه هاروارد توانستند با استفاده از سلول‌های بافت قلب موش و یک ماده پلیمری خاص، نوعی عروس دریایی مصنوعی را ابداع نمایند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای پمپاژ قلب انسان باشد.

نتایج این گزارش حاکی از آن است که بازوهای این عروس دریایی تولید شده در یک مخزن مایع الکترولیتی از آب‌های شور می‌تواند به طور ریتمی حرکت کرده و منقبض شود و تولید ضربان نماید.

براساس این گزارش محققان همچنین افزودند: شدت حرکات ریتمی این عروس دریایی مصنوعی با تغییر ولتاژ جریان الکتریسیته مایع الکترولیتی قابل تغییر و تنظیم است.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: از این موجود مصنوعی ساخته شده می‌توان برای ایجاد ضربان‌سازهایی بدون استفاده از علائم الکتریکی پس از سکته‌های قلبی نیز بهره برد.

به گفته محققان امید است این تحقیقات جدید بتواند منجر به ایجاد پیشرفت‌های عظیمی درخصوص احیای سلول‌های عضله قلب برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب شود.

گفتنی است: نارسایی احتقانی قلب به معنی ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است که موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بیحالی می‌شود و از طرفی باعث تجمع خون در سیستم وریدی شده که در نهایت، اندام‌ها به خصوص پاها دچار ورم می‌شوند. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.