ترمیم غضروف با استفاده از یک هیدروژل

سلامت > تحقیقات
محققان آمریکایی موفق به تولید نوعی هیدروژل شده‌اند که تاثیر آن در درمان بیماران مبتلا به آسیب‌های غضروفی ثابت شده است.

این ژل هنگام مواجهه با نور، حجیم می‌شود و سطح شبکه مانندی را برای رشد و گسترش سلول‌های جدید مهیا می‌کند.
به گزارش ایسنا، آسیب‌های وارد شده به غضروف یا فرسودگی آن می‌تواند منجر به سوراخ و شکاف‌هایی شود که در نتیجه آن، استخوان‌ها به یکدیگر مالیده شده که باعث ایجاد درد و دشواری در راه رفتن می‌شود. متاسفانه، غضروف نمی‌تواند مانند سایر قسمت‌های بدن به‌طور طبیعی خود را ترمیم کند، چراکه منبع خونی ندارد.

در علم پزشکی برای حل این مشکل، روشی رایج موسوم به « microfracturing» وجود دارد که طی آن، پزشکان با ایجاد سوراخ‌هایی در استخوان نزدیک غضروف، خون و سلول‌های بنیادی را تزریق می‌کنند و باعث افزایش رشد سلول‌های جدید می‌شوند.

اما مشکل این روش در این است که غضروف را به حالت قبلی بازنمی‌گرداند و اغلب نیز منجر به ایجاد بافت‌های اسکار می‌شود. بنابراین بسیاری از بیماران تسلیم استفاده از مفصل مصنوعی می‌شوند.

حالا محققان طی این پژوهش جدید، ابتدا با استفاده از microfracturing شکستگی‌های میکرو را ایجاد کرده، سپس ژل تولیدی را درون سوراخ‌های ایجاد شده به کار بردند و نور را به منظور ضخیم شدن به آن تاباندند.

این ژل، سطحی را برای رشد سلول‌های بنیادی درون سلول‌های غضروف به وجود می‌آورد که باعث باز جوانی غضروف می‌شود.
به‌منظور بررسی مزیت استفاده از ژل، محققان بر گروهی از بیماران فقط microfracturing را به کار بردند و بر گروهی دیگر ترکیب روش microfracturing و ژل را به کار بردند.

نتایج نشان می‌داد که افراد درمان شده با ژل، ۸۶ درصد موفقیت بیشتری را در پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده با غضروف به دست آورده‌اند و درد بسیار کمتری را نیز تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در گروه درمان شده با microfracturing ، درصد موفقیت، ۶۴ گزارش شده است.

بنا بر این گزارش، از آنجاکه تعداد بیماران درمان شده با این روش اندک بوده است، آزمایش‌های بیشتری برای چگونگی تاثیر این ژل مورد نیاز است. اما تاکنون، نتایج به دست آمده بقدر کافی مثبت و امیدوارکننده بوده است که بتوان این روش را در آینده‌ای نزدیک به عنوان درمانی استاندارد برای اصلاح غضروف به‌کار برد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. هدیه:

    چرا خبراتون تاریخ نداره؟منبعش چرا مشخص و کامل نیست؟

  2. فرشاد:

    مطلب جالبی بود.لطفا از طریق ایمیل راهنمایی کنید الان در کدام کشور این روش انجام می شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.