ترکان: تحریم‌ها لغوشود بودجه اصلاح می‌شود؛ نماینده مجلس: اصلاح نمی‌شود

ایران > سیاست – ممتازنیوز:
مشاور ارشد رئیس جمهور می‌گوید در صورت لغو تحریم‌ها بودجه سال ۹۳ کل کشور اصلاح خواهد شد اما یک نماینده مجلس تاکید می‌کند به هیچ عنوان بودجه اصلاح نخواهد شد.

فارس نوشت: اکبر ترکان در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بین الملل انرژی کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های تازه نفتی ایران در صورت لغو کامل تحریم‌های آن پس از توافق ژنو، گفت: در حال حاضر لایحه بودجه سال آینده کشور بر اساس وضع موجود و با احتساب شرایط تحریم بسته شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور با اعلام اینکه به عبارت دیگر بودجه سال آینده دولت بر مبنای اقتصاد مقاومتی و عدم لغو تحریم‌های بین المللی تدوین و به مجلس ارسال شده است، تصریح کرد: از این رو اگر به دنبال افزایش تحریم‌ها امکان افزایش ظرفیت تولید نفت کشور فراهم نشود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه به لغو تحریم‌ها امیدواریم، خاطرنشان کرد: از این رو پیش بینی می‌شود در صورت لغو و یا کاهش تحریم‌ها امکان افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به سطح ۴ میلیون بشکه در روز فراهم شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در پاسخ به این سوال که آیا دولت نگران از دست دادن مشتریان نفتی خود حتی با وجود لغو تحریم‌ها نیست، افزود: مشتریان نفتی برای مشارکت و خرید نفت از ایران ابراز علاقه کرده و حتی بارها آمادگی خود را برای از سرگیری فعالیت‌ها اعلام کرده‌اند.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت در باد لغو تحریم‌ها خوابیده است، تصریح کرد: طراحی بودجه سال اینده بر اساس شرایط لغو تحریم بوده و اگر تحریم‌ها لغو شود قطعا اصلاحات تازهی در بودجه سال آینده با شرایط تازه انجام خواهد شد.

اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه لغو تحریم‌ها تاثیری دردرآمدهای بودجه نخواهد داشت به خبرگزاری خانه ملت گفت: مجلس پیشنهادات درآمدی دولت را به طور معمول کم نمی‌کند هرچند که ما معتقدیم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نخواهد شد.

موسی الرضا ثروتی در این باره که آیا مجلس درصورت لغو تحریم‌ها در بودجه ۹۳ تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر، گفت: لغو تحریم‌ها تاثیری در بودجه نخواهد داشت.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: لغو تحریم‌ها سبب رونق اقتصادی و بهبودسرمایه گذاری و تسهیل در صادرات خواهد شد اما تاثیر چندانی در بودجه ندارد.

وی افزود: معادل دلارهای نفتی بلوکه شده از سوی بانک مرکزی پول چاپ و خرج شده است بنابراین دلارهای وارداتی در حساب بانک مرکزی بابت اسکناس‌های خرج شده بلوکه می‌شود از این رو تاثیری در بودجه نخواهد داشت.

ثروتی افزود: مجلس پیشنهادات درآمدی دولت را به طور معمول کم نمی‌کند هرچند که ما معتقدیم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه محقق نخواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از دولت خواست تا در هزینه کرد منابع درآمدی مراقبت کند و پیش از تحقق درآمدها تخصیص انجام ندهد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.