ترکیه تمام کارت هایش را در سوریه بازی کرده است

 به گزارش خبرگزاری مهر ، خانم ” لاله کمال ” تحلیلگر روزنامه ” تودی زمان” چاپ ترکیه با نتشار مطلبی در این روزنامه خواستار تغییر سیاست دولتمردان ترکیه در قبال سوریه شد.

او با اشاره به ساقط شدن جنگنده ترکیه توسط سوریه و واکنش ناتو در این خصوص نوشت : در این ماجرا ناتو فقط به محکوم کردن این اقدام سوریه و غیر قابل قبول خواندن این عمل اکتفا کرد و هیچ گونه در خور توجهی همچون اسقرار نیروهای هوابرد، استقرار سیستمهای هشدار و سیستم رادار در مرز ترکیه با سوریه برای متحد خود انجام نداد.

“لاله کمال” ضمن انتقاد از عدم اقدام قاطع آمریکا و اروپا در قبال دولت سوریه و عدم حمایت مناسب آنها از ترکیه به نقل از یک دیپلمات غربی در آنکارا در این خصوص می نویسد: آمریکا و غرب قصد ندارند به هیچ وجه در درگیری جدیدی وارد شوند، زیرا آمریکا انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و اروپا هم درگیر بحران وخیم اقتصادی است.

او می نویسد ترکیه از جمله کشورهایی است که هزینه های ناشی از بحران سوریه را می پردازد به طوری که پذیرای ۴۰۰۰۰ آواره سوری است .

گفتنی است در حالی که رجب طیب اردوغان چند هفته پیش با سخنرانی در پارلمان این کشور مدعی حمایت از مردم سوریه شده بود و اعلام کرده بود آوارگان سوری صدها هزار نفر شوند نیز آذوقه شان را تهیه خواهد کرد شب گذشته اردوگاه کیلیس شاهد تظاهرات علیه دولت ترکیه بود.

این تحلیلگرعدم پاسخ نظامی خود ترکیه به ساقط شدن هواپیمای جنگنده اش توسط سوریه را احتمالا ناشی از ترس از پاسخ قاطع و کلی ارتش سوریه خوانده وهمچنین معتقد است آنچه که برای ناتو بهانه شد تا خود را وارد جنگی دیگر در منطقه نکند با وجود تعهداتی که به هم پیمان خودش ترکیه دارد اظهارات ضد و نقیض مقامات ترک درخصوص محل، چگونگی ساقط شدن جنگنده ترک و ماموریت جنگنده های ترکیه بوده است.

در پایان این تحلیلگر ترک به دولتمردان ترکیه توصیه می کند با اتخاذ سیاستی خلاقانه در قبال تحولات سوریه عقب گرد کنند زیرا تا به حال تمام آنچه را که درعرصه سیاسی و نظامی در توان داشته اند به کار بسته اند اما با شکست روبرو شده اند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.