ترکیه و خطرات گرفتار شدن در باتلاق سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، بی بی سی عربی در مطلبی با عنوان ” حرکت به سوی باتلاق” به نقل از “محمد ایوب” کارشناس روابط بین الملل دانشگاه “میشگان” آمریکا به خطرناک بودن موضعی که ترکیه اتخاذ کرده، پرداخته است.

وی می نویسد: ترکیه خود را وارد بحرانی کرده است که نمی تواند از آنها بگریزد در حالی که وضعیت برای آمریکا و عربستان سعودی این گونه نیست.

این کارشناس روابط بین الملل به کمکهای ترکیه به مخالفان سوری و تنش های مرزی روز گذشته میان دو کشور اشاره و به تبعات خطرناک دخالتهای ترکیه در کشور همجوار خود پرداخته است.

وی بیان کرد: دولت ” اردوغان” امیدوار بود که مخالفان سوری بتوانند پیروزی سریعی علیه نظام سوریه بدست آورند و انتظار این همه پایداری ارتش و طرفداران بشار اسد را نداشت.

ایوب می نویسد: هدف اردوغان از اقدامات علیه سوریه ،کسب دوستی حکام جدید سوریه و ابلاغ این پیام به آمریکا مبنی بر حمایت از تحولات دموکراتیک در همسایه جنوبی اش بود.

وی آورده است: عدم سقوط نظام اسد و وقوع درگیری های خونین میان نیروهای دولتی و گروههای مسلح و ورود گروههای سلفی با حمایت سعودی و قطر در واقع ترکیه را میان دو طرفی که به نمایندگی از ریاض و تهران جنگ سردی را آغاز کرده بودند گرفتار ساخت.

ایوب بیان کرد: ترکیه با حمایت از مخالفان سوری در واقع سبب شکاف میان بافت اجتماعی ترکیه از جمله میان سنی ها و علویان شد.به علاوه این سیاست ترکیه سبب شد که حزب پ ک ک به شمال شرق سوریه نقل مکان کند و در واقع محل مناسبی را بدست آورد.

این کارشناس با اشاره به تصمیم پارلمان ترکیه برای اجازه به عملیات خارج از مرزها آن را گامی اضافی برای حرکت به سوی باتلاق سوریه توصیف کرد.

وی گفت: عربستان و آمریکا در صورتی که بخواهند می توانند از بحران سوریه عبور کنند اما ترکیه با بدشانسی روبرو است زیرا توانایی این کار را به حکم همسایه بودن با سوریه ندارد.

ایوب به دولت و تصمیم گیرندگان ترکیه ای توصیه کرده است که در سیاستهای خود بازنگری کنند زیرا بی ثباتی سوریه به طور حتم ترکیه را نیز بی ثبات خواهد کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.