ترکیه و قطر نمی‌توانند جایگزین ایران در منطقه باشند

گری سیک درگفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین:

جواد حیران نیا:

گری سیک مشاور امنیت ملی اسبق  رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین با اشاره به اینکه هرکدام از دو کشور ترکیه و قطر قصد دارند جایگاه مستقل و ویژه‌ای را در منطقه برای خود باز کنند گفت: هیچ یک از این کشورها نمی توانند جایگزین موقعیت ویژه ایران باشند.
دو کشور قطر و ترکیه در سالهای اخیر نقشهای متعددی را در سیاست خارجی خود ایفا کرده‌اند. در واقع هویتی که یک کشور از خود تعریف می‌کند با نقشهای سیاست خارجی آن کشور ارتباط دارد.
ایفای چنین نقشهایی به طور مسلم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار هستند. بر این اساس دیدگاه گری سیک در این خصوص را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌آید.
گری سیک استاد دانشگاه کلمبیا و از متخصصان مسائل خاورمیانه و ایران با تشریح این موضوع می افزاید: به عبارت دیگر آنها درصدد هستند تا نقشهای مستقلی را در منطقه ایفا کنند که جایگاه آنها را در منطقه ارتقا دهد. ایفای این نقشها در حالی دنبال می‌شود که این دو کشور از متحدان آمریکا هستند و قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز می‌باشد. ولی ایفای نقشهای متعدد، وجهه مستقلی به سیاست خارجی این کشورها به رغم متحد بودن با آمریکا و عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس می‌دهد.
یک در پاسخ به این سوال که ایفای نقش های متعدد از سوی این دو کشور چه تأثیری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد گفت: باید توجه داشت به رغم ایفای نقشهای متعدد منطقه‌ای از سوی دو کشور ترکیه و قطر، این دو کشور به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین ایران در منطقه باشند. در واقع این دو کشور در خصوص مسائل مشخصی می توانند ایفای نقش کنند. برای نمونه این دو کشور در خصوص مسائلی چون انرژی، امنیت منطقه‌ای و ثبات در منطقه ایفای نقش می کنند.
مشاور ارشد رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا در بحران گروگانگیری با تاکید براینکه برخی از صاحبنظران معتقد هستند که حمایت ایران از دولت سوریه هزینه‌هایی را متوجه این کشور در جهان اسلام خواهد کرد گفت: احتمالاً اختلاف قطر و ترکیه با ایران در خصوص مسأله سوریه تداوم خواهد داشت.
۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.