ترک دخانیات خطر حمله های مجدد قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد

۲۴م دیماه ،

ترک دخانیات در اشخاص مبتلا به بیماری‌های قلبی، خطر حمله قلبی مجدد و مرگ را به میزان ۵۰درصد کاهش می دهد.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استعمال دخانیات یکی از عمده‌ترین علل مرگ و میر در جهان است اظهار داشت: خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی در اثر استفاده از سیگار در مردان تا ۳ برابر و در زنان تا ۶ برابر افزایش می یابد و ترک دخانیات در اشخاص مبتلا به بیماری‌های قلبی، خطر حمله قلبی مجدد و مرگ را به میزان پنجاه درصد کاهش می دهد.

دکتر محمد رضا جویا با بیان اینکه دود سیگار با دارا بودن بیش از چهار هزار نوع ماده سمی، سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود گفت: از این ترکیبات برخی همچون نیکوتین، منوکسیدکربن، آرسنیک، سانید هیدروژن، آمونیاک اثرات سوء بیشتری روی دستگاه‌های مختلف بدن دارد و به طور میانگین اشخاصی که سیگار کشیدن را در دوران نوجوانی آغاز می‌کنند ۲۰ سال زودتر از اشخاص غیرسیگاری جان خود را از دست می دهند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این که استعمال نکردن هر گونه مواد دخانی و ترک آن در اسرع وقت بهترین راهکار حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریهای مرتبط با دخانیات است افزود: سبب۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۱۵تا۲۰درصد سایر سرطان‌ها سرطان روده بزرگ،کبد، رحم، خون و ۸۰ درصد موارد برونشیت مزمن و آمفیزم استعمال دخانیات می‌باشد.

دکتر محمد رضا جویا اظهار داشت: استعمال دخانیات در ایجاد بیماری‌های گوارشی، کمردردهای مزمن، پوکی استخوان‌ها، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های پوستی نقش مؤثری دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین دخانیات قدرت باروری زنان را کاهش داده، خطر ایجاد سقط، تولد نوزاد با وزن کم، مرده زایی و یائسگی زودهنگام را افزایش می‌دهد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.