تزریق سلول های بنیادی به مفاصل آسیب دیده بیمار

درمان ساییدگی زانو از طریق تزریق سلول های بنیادی به مفاصل آسیب دیده بیمار ۴۷ ساله در بیمارستان فوق تخصصی مادر و کودک شیراز آغاز شد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر داوود مهربانی،‌ رییس آزمایشگاه سلول های بنیادی بیمارستان فوق تخصصی مادر و کودک غدیر شیراز، در این خصوص گفت: این مرکز پس از رویان که در تهران فعالیت می کند دومین بیمارستان درکشور است که دراین زمینه فعالیت می کند.

دکتر داوود مهربانی افزود: شش هفته پیش مراحل نمونه گیری و تکثیر سلول های بنیادی از مغز استخوان بیمار انجام شد و در حال حاضر مرحله تزریق سلولی با موفقیت انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: تزریق سلول های بنیادی در این بیمار برای درمان ساییدگی مفصل زانو انجام می شود و براساس تحقیقات انجام شده این روش بهترین روش درمان ساییدگی مفاصل است.

دکتر مهربانی بیان کرد: به طور معمول بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از تزریقات سلول های بنیادی با موفقیت انجام می شود و رضایت کامل بیماران رابه همراه دارد.

رییس آزمایشگاه سلول های بنیادی بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز گفت: تیم متخصصان این بیمارستان عمل تزریق سلول های بنیادی در مفصل آسیب دیده را انجام می دهند.

رییس بیمارستان فوق تخصصی مادر و کودک غدیر شیراز نیز با اشاره به آغاز درمان با استفاده از سلول های بنیادی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این بیمارستان، اظهار داشت: این یک موفقیت بزرگ است که آن را به محققان، مسئولان و مردم استان فارس تبریک می گویم.

دکتر مسعود امینی افزود : این توانایی علمی در کشور کم نظیر است و پیش از این تنها در مرکز رویان در تهران انجام می شد که امروز در شیراز نیز ارایه آن به بیماران به همت دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امکان پذیر شده است.

وی گفت: با تزریق سلول های بنیادی به مفصل زانوی بیمار، این سلول ها بر روی نواحی زخم و آسیب دیده بیمار می نشینند تا بیمار درمان شود.

دکتر امینی بیان کرد: پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی این پروژه برروی حیوانات، تزریق سلول های بنیادی به اولین بیمار انجام شده است و صدها بیمار نیز در لیست انتظار می باشند.

وی اظهار داشت: سلول های بنیادی هر بیمار طی پنج هفته تکثیر می شود و با توجه به اینکه در این مرکز تنها ۲ دستگاه برای این امر داریم، در هر ۵ هفته تنها می توانیم ۲ بیمار را درمان کنیم که بر این اساس درمان بیماران طبق لیست انتظار سال ها طول می کشد.

دکتر امینی با اشاره به بازدید استاندار فارس از این مرکز، گفت: در صورت تامین اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی برای  تهیه ۳ یا ۴ دستگاه دیگر، در هر ۵ هفته به جای ۲ بیمار می توانیم ۵ تا ۶ بیمار را درمان کنیم، که این مسئله نیاز به مساعدت مسئولان دارد.

وی گفت: این مرکز در حال تحقیق برای ایجاد امکان درمان بیمارانی است که پوست آنها بر اثر سوختگی و یا بیماری پیسی تغییر رنگ پیدا کرده است می باشد./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۵نظر ثبت شده
  1. Farzin:

    بإسلام مادرم حدود۶٣سن داره قریب به ده سال دچاردچاردردشدیدزانوشده که دراین مدت تحمل کرده متاسفانه یک سال دارواثرروبدنم نداره ایاازطریق سلولهای بنیادی امکان مداوامیباشد لطفاراهنماییم کنید خیلی ممنونم

  2. خصر:

    سلام من هم استخوان سر لگنم سیاه شده و هیپ چپ و راست اسیب دیده من میتوانم از این روش درمان استفاده کنم.

  3. مهرداد:

    درمان آرتروزبااستفاده ازسلول بنیادی بهترین روش هست.من هم دچاربیماری نکرز شده ام وجفت مفصل رانم سیاه شهده آیامیتوان بااین روش درمان شد تاچنددرصد.ممنونم اگه جواب بدین

  4. مریم:

    به نظر من روش مناسبی هست برای درمان ارتروز مفاصل,ایا برای درمان مفصل ران ولگن,هیپ,میتوان انجام داد؟من دچار نکروز فموریا استخوان سر ران شده ام ایا میتوان با این روش درمان کرد؟ممنون میشم جواب بدید.

    • آندیا:

      سلام من در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۸ رفتم پژوهشگاه رویان برای نکروز استخوان رانم هر دو طرف. در اثر مصرف کورتون بوده دکترم آقای ابوالفضل آگوشی بود وقتی گرافی لگنم دید گفت نمیتونی انجام بدی وقتی تو عکس ساده مشخص نمیتونیم انجام بدیم برای کسانی انجام میدیم که تو عکس پیدا نباشه فقط تو ام ار ای بعبارتی برا گرید ۱ شما گریدتون بیشتر از ۱ هست ولی برا زانو با این درجه هم انجام میدیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.