تزریق ژن طول عمر، جوانی را بازمی‌گرداند

سلامت > تحقیقات– محققان توانستند با تزریق ژن طول عمر، پیری را در موش‌های کهنسال معکوس کرده و توان احیای دوباره سلول‌های بنیادی را در آنها ایجاد کنند

به گزارش مهر، این پژوهش که توسط زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا- برکلی انجام شده، نشان دهنده پیشرفت مهمی در شناخت ساز و کار مولکولی دخیل در پیری است. این یافته راه را برای ارائه درمان‌های هدفمند برای بیماری‌های تحلیلی مرتبط با سن فراهم می‌کند.

محققان دریافتند SIRT3 یکی از اعضای خانواده پروتئین‌های موسوم به سرتوئین‌ها نقش مهمی را در کمک به سلول‌های بنیادی پیر خون برای مقابله با استرس و فشار، ایفا می‌کند.

وقتی آنها سلول‌های بنیادی خون موش‌های پیر را با SIRT3 القا کردند، شکل گیری سلول‌های خونی جدید در آنها بروز کرد؛ که شواهدی از معکوس شدن روند زوال مرتبط با سن در عملکرد سلول‌های بنیادی پیر است.

دانیکا چن، استادیار علوم تغذیه و سم شناسی دانشگاه کالیفرنیا – برکلی گفت: می‌دانستیم که سرتوئین‌ها پیری را تنظیم می‌کنند اما تحقیق ما در واقع نخستین موردی است که نشان می‌دهد سرتوئین‌ها می‌توانند تحلیل مرتبط با سن را معکوس کنند. این یافته بسیار هیجان انگیز است.

به گفته وی این مطالعه راه را برای ارائه درمان‌های بالقوه برای بیماری‌های زوالی مرتبط با سن هموار می‌کند.

چن افزود: اکنون پیری نه یک فرایند تصادفی و کنترل نشده بلکه یک فرایند بسیار تنظیم شده شناخته می‌شود چرا که می‌توان آن را دستکاری کرد. مطالعات نشان داده‌اند حتی یک تک جهش ژنی می‌تواند به افزایش طول عمر منجر شود.

محققان، نخست سیستم خونی موش‌های دارای ژن معیوب SIRT3 را بررسی کردند. به طور شگفت آوری مشاهده کردند در بین موش‌های جوانی که SIRT3 نداشتند، هیچ مشکلی بروز نمی‌کرد. اما زمانی تفاوت مشاهده شد که موش کم کم پا به سن می‌گذاشت.

وقتی دوساله شدند، موش‌هایی که ژن SIRT3 نداشتند به طور چشمگیری شاهد کاهش سلول‌های بنیادی خون بودند و توانایی‌ تولید سلول‌های خونی جدید در مقایسه با موش‌های معمولی هم سن، در آنها کاهش یافته بود.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. كاميار:

    اگه نمونه عکسی از موفقیت تزریق ‍ژن وجود داشت قابل اعتماد تر بود ضمنا افسردگی مرا خیلی پیر تر از سن واقعیم کرده تاحدی که مورد تمسخر حتی اقوام میگردم آیامیتوانید مرا راهنمایی بفرمایید که این درد بردوشم بسیار سنگینی میکند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.