تست‌های نواری، جایگزین تست هموگلوبین می‌شوند

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز: مدیرکل انتقال خون تهران از جایگزینی تست‌های نواری به جای تست‌های هموگلوبین که برای سنجش کم خونی اهداکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد خبر داد.

دکتر قاسم اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم انجام تست هموگلوبین از اهداکنندگان به سبب مشکلات اعتباری، اظهار کرد: تست هموگلوبین جزو واجبات امر اهدا نیست.

وی با بیان اینکه برای پزشک راههای مختلفی وجود دارد تا کم خونی اهداکنندگان را تشخیص دهد، گفت: درواقع تست هموگلوبین به پزشک کمک‌ می‌کند. البته تست هموگلوبین برای زنان حتما انجام می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: البته باید به موجود بودن تجهیزات مورد نیاز تست هموگلوبین در بازار و وجود اعتبار برای تامین آن نیز توجه کرد.

مدیرکل انتقال خون تهران با بیان اینکه عدم انجام تست هموگلوبین به این معنا نیست که در قبال اهدا‌کننده مرتکب کم کاری شده‌ایم ، گفت: حتی در مواردی اگر تست، عدم کم خونی را تایید کند، اما پزشک تشخیص دهد به نظر می‌آید فرد کم خون باشد از او خون گرفته نمی‌شود. درواقع معاینات بالینی ارجح است.

وی از پیگیری سازمان انتقال برای جایگزین کردن تستی به جای تست هموگلوبین خبر داد و گفت: تا جایی که مطلع هستم بناست تست‌های نواری جایگزین شوند که منتظر ورود آن‌ها به کشور هستیم.

اسلامی افزود:‌ این نوارها وارداتی می باشند اما هزینه کمتری دربردارند.

ذخایرخونی تهران مناسب است

مدیرکل انتقال خون تهران دربارهٔ وضعیت تامین خون در تهران عنوان کرد: خوشبختانه هر ساله در این فصل به خصوص در اردیبهشت ماه ذخیره خوبی داریم.

وی افزود:‌اکنون میزان ذخایر خونی در تهران بیش از هفت روز است، اما نگران هستیم در خردادماه به سبب دغدغه‌های انتخاباتی و آغاز ایام امتحانات اشخاص کمتری برای اهدا به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: مردم در خرداد ماه هم به انتقال خون مراجعه کنند و بیماران را از یاد نبرند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.