تسریع در تصویب سیاست‌های کلی قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی قبل از ظهر سه‌شنبه در دیدار با آیت‌الله محمد یزدی نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه سیاست کشورهای استکباری علیه ایران تغییر کرده است، اظهار داشت: در ۲ سال اخیر سیاست این کشورها افزایش فشار اقتصادی بر ملت ایران بوده است.

لاریجانی اضافه کرد: فشارها علیه کشور به شیوه های گوناگون در طول دوران بعد از انقلاب همواره وجود داشته است و هم‌اکنون کشورهای استکباری از تمام ظرفیت‌های منطقه‌ای خود علیه ملت ایران استفاده می‌کنند که البته همواره مغلوب بوده اند.

وی افزود: غربی ها از شرایطی که در چند سال اخیر در منطقه به وجود آمده است احساس باخت می کنند هرچند که سعی می کنند شرایط را عادی جلوه دهند.

نماینده مردم قم در مجلس بیان داشت: این احساس باخت و نارضایتی را می توان در موضع‌گیری غربی‌ها در موضوع تحریم علیه ایران و بحران سوریه دید که خود نشان از یک بغض قدیمی است.

وی افزود: غربی ها تلقی نادرستی از مسائل جهانی و منطقه ای دارند به طوری که من فکر می کنم هنوز منطقه آبستن مسائل جدیدی باشد.

حضور پرشور مردم در سایه رقابت های سالم انتخاباتی

رئیس قوه مقننه با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: وجود دو جبهه پایداری و اصولگرایی و نقش مراجع عالی عظام به طور حتم در پرشورتر بودن انتخابات تاثیرگذار بوده است.

لاریجانی در ادامه گزارش مختصری از عملکرد و برنامه های مجلس نهم ارائه کرد و گفت: خوشبختانه نمایندگان دوره جدید مجلس از تعهد، دینداری، تجربه و تخصص خوبی برخوردارند و به طور حتم می‌توانند به مجلس و حل مسائل و مشکلات جامعه کمک کنند.

وی در ادامه در خصوص اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: مجلس هشتم هم در برنامه‌های خود خواستار تغییر قانون انتخابات بود و نمایندگان می‌خواستند که قانون فعلی انتخابات را تغییر دهند، اما به دلایلی این موضوع تحقق نیافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه مجلس هشتم در خصوص حداقل سطح تحصیلات را یاد آور شد و گفت: مجلس با تصویب مصوبه جدید روحیه کارشناسی‌تری به خود گرفت، اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری وضعیت بدتر است و صرف خواندن و نوشتن برای ثبت نام کاندیداها کفایت می کند.

لاریجانی افزود: برخی کشورها سیستم حزبی دارند و خود احزاب نقش فیلتر را بازی می کنند و بهترین کنترل را برای ورود نمایندگان دارند. در برخی کشورها نیز یک حداقل هایی از جمله امضای چندین هزار نفری مردم آن منطقه را برای ثبت نام در انتخابات دارند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم اضافه کرد: به دلیل اینکه درکشورمان حزب مشخصی نداریم، این گرفتاری ها برای شورای نگهبان  است اما اگر بتوانیم در کشور نقش احزاب را افزایش دهیم و شرایط حداقلی تائید از سوی مردم آن حوزه انتخابیه را داشته باشیم می توانیم در موضوع انتخابات پیشرفت مناسبی داشته باشیم.

لاریجانی در پایان گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش دستور تصویب سیاست‌های کلی قانون انتخابات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند که به طور حتم اگر تصویب این سیاست‌ها صورت گیرد، کار مجلس برای تغییر قانون انتخابات تسهیل می‌شود.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.