تسطیح ۷۴۰ هکتار از دره بهشت جاجرود برای مسکن مهر/ جمع‌آوری ۲۵ تن گلوله نفتی از سواحل خزر

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تسطیح اراضی دره بهشت جاجرود غیرقانونی است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز واگذاری اراضی دره بهشت برای مسکن مهر در حال بررسی است گفت: اگر تسطیحی در اراضی این منطقه انجام شده غیرقانونی است.
محمد جواد محمدی زاده روز چهارشنبه در حاشیه جشنواره محیط زیست در آموزه‌های دینی و روز محیط‌بان در گفت: هنوز هیچ مجوز قانونی برای واگذاری اراضی دره بهشت در جاجرود داده نشده است و همچنان در حال بررسی است.
به گفته وی، هرگونه عملیاتی که توسط وزارت مسکن و شهر سازی در این منطقه بخواهد انجام شود مستلزم موافقت شورای عالی محیط زیست است و در حال حاضر تسطیح این اراضی غیر قانونی است.
محمدی زاده اظهار داشت: اطمینان داشته باشید اگر این ۷۴۰ هکتار برای مسکن مهر واگذار شود در جایی که ارزش زیستگاهی بیشتری دارد حداقل هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی جاگزین دریافت می شود.

تکذیب واگذاری ۲ هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان

همچنین در این روز رییس سازمان محیط زیست با تکذیب واگذاری ۲ هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان گفت: ادعای مالکیت برخی افراد در این اراضی منتفی شد.
محمد جواد محمدی زاده گفت: ما در نظر داشتیم اگر ادعای این افراد مبنی بر داشتن سندی اثبات شود یا آن مناطق را از مالکیت حفاظت سازمان محیط زیست خارج و به آنان واگذار کنیم و یا اینکه به همان میزان اراضی در جای دیگری به آنان زمین داده شود.
وی تاکید کرد: این پیشنهادها در صورت اثبات ادعای آنها تحقق می یافت اما بعد از بررسی ها هیچگونه سندی مبنی بر مالکیت آنها در مورد دو هزار هکتار اراضی مطرح شده به دست نیامد بنابراین این دو پیشنهاد هم منتفی شد.

بررسی مجدد لایحه حمایت از محیط بانان در کمیسیون قضایی مجلس

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم با اشاره به اصلاحات مورد نظر این سازمان در خصوص لایحه جامع حمایت از محیط بانان که توسط دولت مصوب شده گفت: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس بررسی مجدد می شود.
به گفته وی این لایحه حدود ۲ سال پیش در دولت مصوب شد که بسیاری از نقطه نظرات سازمان محیط زیست را در نظر نگرفته بود و به همین دلیل سازمان محیط زیست اصلاحیه ای برای آن تهیه و به مجلس ارائه کرد که در حال حاضر در کمیسیون قضایی در حال بررسی است و امیدواریم به زودی تصویب شود.
محمدی زاده اظهار داشت: با تصویب این لایحه حمایت های لازم از نظر حفاظت و ماموریت محیط بانان انجام می شود.


در این مراسم از ۱۴ محیط ‌بان نمونه هفت استان کشور با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقدیر شد و در بیانیه جشنواره محیط زیست در آموزه های رضوی و بزرگداشت روز محیط بان ، بر قرار گرفتن شغل محیط بانی در رده مشاغل سخت و زیان آور تاکید شد.

صدور مجوز معدن آهک در زیستگاه مرال‌ها در جنگلهای دره محمد آباد

چهارشنبه این هفته همچنین یک فعال حقوق محیط زیست با انتقاد از ارائه مجوز توسط محیط زیست برای اکتشاف معدن سنگ آهک دریکی از مهمترین زیستگاههای گونه در معرض تهدید مرال در علی آباد کتول گفت: اعتراض سازمان بازرسی به این اقدام محیط زیست راه به جایی نمی برد.
علی نقی مقصود لو با بیان این مطلب افزود: عملیات اکتشاف سنگ معدن آهک در جنگل های دره محمد آباد در غرب علی آباد کتول با موافقت اداره کل محیط زیست استان گلستان در حالی آغاز شده که از یک ماه پیش چادر گاوبانگی برای حفاظت از گوزن های مرال در این منطقه بر پا شده است اما سر و صدای ناشی از فعالیت های اکتشافی معدن کاوان لحظه ای در منطقه قطع نمی شود.
این فعال حقوق محیط زیست اظهار داشت: تا کنون سازمان بازرسی و حتی در مواردی نمایندگان مجلس و در بسیاری از مواقع فعالان محیط زیست نسبت به فعالیت های تخریبی درمناطق زیست محیطی اعتراض کرده اند اما به ندرت شاهد نتیجه بخش بودن این اعتراض ها و بررسی ها بوده اییم و غالباً قطار توسعه ناپایدار بدون توجه زیستگاهها ، حیات وحش و انسان های دوستدار محیط زیست مسیر خود را طی کرده و پشت سرش را هم نگاه نکرده است.

انتقال گوزن های زرد جزیره اشک به دیگر زیستگاهها

سه شنبه هفته جاری مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارشاتی مبنی بر خروج گوزن زرد از جزیره اشک به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه اعلام کرد: به دنبال اجرای برنامه ای برای زنده گیری و انتقال بخش عمده جمعیت گوزن های جزیره اشک به منطقه جنگلی سردشت ، دز و کرخه با هدف معرفی مجدد هستیم.
حسین محمدی اظهار داشت: در پی این گزارش ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در استان موضوع را بررسی کردند و تعدادی از این گوزن را در اراضی کشاورزی را یافتند و اقدام به زنده گیری آنها کردند.
به گفته وی، در بررسی های اولیه صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کمبود منابع آب و علوفه در جزیره اشک ، استرس هاس محیطی و پایین آمدن آب دریاچه ارومیه باعث خروج گوزن ها از جزیره اشک شد.

جمع‌آوری ۲۵ تن گلوله نفتی از سواحل دریای خزر

در این روز معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام پایان کار پاکسازی سواحل دریای خزر از لکه های نفتی گفت: ۲۵ تن گلوله نفتی از سواحل دریای خزر جمع آوری شده است.
عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه این موضوع را از طریق مراکز بین ‌المللی برای دریافت خسارت پیگیری خواهیم کرد، افزود: تاکنون صدمه ای که به دلیل این آلودگی نفتی به ایران وارد شده مشخص نشده است و گلوله‌ های نفتی برای آنالیز به وزارت نفت ارسال شده است.
به گفته وی، همچنین نفت خام جهت انگشت نگاری به آزمایشگاه های وزارت نفت ارسال شده است، البته طرح شکایت پروسه ای ۶ تا ۷ ماه زمان می برد که نتایج انگشت نگاری مشخص شود تا پس از آن از طریق وزارت امور خارجه پیگیر صدمات وارده باشیم.

افزایش مناطق تحت حفاظت محیط زیست/ وجود ۲۶۰ منطقه حفاظت شده در کشور

دوشنبه این هفته مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست ۱۰ درصد مساحت کشور را در بر می گیرد، گفت: در افق برنامه پنجم توسعه، این عدد باید به ۱۴ درصد در سطح کشور برسد.
ناصر مقدسی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد مناطقی که در کشور داریم ۲۶۰ منطقه با سطح ۱۶٫۵ میلیون هکتار است که با استانداردهای کنوانسیون تنوع زیستی توافق شده با توجه به اینکه هم اکنون ۱۰ درصد سطح کشور قرار داریم در افق برنامه پنجم توسعه به ۱۴ درصد در سطح کشور برسیم.

کاشت پاپیتال بهترین راهکار کاهش آلودگی هوا / گیاهی که ۸ برابر سوزنی برگان اکسیژن تولید می کند

یکشنبه هفته جاری یک فعال محیط زیست کاشت گیاه پاپیتال یا عشقه را در خیابان های کلان شهرها مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.
حسن موسوی با بیان این مطلب افزود: بسیاری از طرح هایی که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا مطرح شده به استاندارد سازی سوخت و خودرو ها مربوط می شود که اگرچه در کاهش آلودگی هوا موثر هستند اما بسیار زمان برند.

به گفته وی، اما طرح کاشت گیاه پاپیتال یا عشق که بیش از ۸۰ گونه مختلف دارد و گیاهی همیشه سبز ،سریع الرشد و سازگار با شرایط مختلف آب و هوایی است در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است که باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
موسوی با بیان اینکه پاپیتال ۵ تا ۸ برابر سوزنی برگان اکسیژن تولید می کند یاد آور شد: تهیه و کاشت این گیاه بسیار راحت و ارزان قیمت است و از هر ساقه می توان حدود ۲۰۰ قلمه تهیه کرد که ظرف یک هفته ریشه می زنند و در خاک معمولی به سرعت رشد می کنند و در جذب آلاینده های هوا بسیار موثر است.

تسطیح۷میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع ازاراضی‌حفاظت شده جاجرودبرای‌مسکن مهر!

در اولین روز از هفته جاری یک فعال محیط زیست از اتمام تسطیح ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع از اراضی حفاظت شده جاجرود برای مسکن مهرخبر داد و گفت: ۳۶ نفر از کارکنان اداره کل محیط زیست استان تهران برای دریافت مسکن مهر دراین منطقه ثبت نام کردند.
میترا البرزی منش مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست افزود: در حال حاضر بخش عمده ای از پیش پرداخت های مسکن مهردر دره بهشت دریافت شده و نکته جالب این است که با وجود مخالفت ها و پیگیری های دوستداران محیط زیست و مخالفت ابتدایی مسئولان محیط زیست نسبت به تخریب و تجاوز این اراضی در حال حاضر اطلاعیه ثبت نام برای مسکن مهر در دره بهشت در تابلو اعلانات اداره کل محیط زیست استان تهران قرار دارد و تا کنون ۳۶ نفر از کارکنان این اداره کل برای مسکن مهر در دل اراضی حفاظت شده محیط زیست ثبت نام کرده اند.
به گفته وی، پیمانکاران متعهد شده اند که مسکن مهر دره بهشت را تا سال ۹۳ تحویل دهند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.