تسهیلات جدید برای دارندگان کارت بازرگانی و صدور گواهی مبدأ ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران، این امکان را فراهم می‌کند تا دارندگان کارت‌های بازرگانی برای تأییدیه صدور و تمدید کارت خود نیازی به مراجعه به گمرک نداشته باشند.

همچنین با اجرای این تفاهم‌نامه همه اطلاعات پروانه‌های گمرکی به صورت الکترونیکی به اتاق تهران منعکس می‌شود و صادرکنندگان نیازی به ارائه پروانه گمرکی و حضور در اتاق تهران جهت صدور گواهی مبدأ ندارد.

براساس این گزارش، طبق تفاهم‌نامه مزبور که در جریان نوزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران به امضای عباس معمارنژاد، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران رسید، اطلاعات مورد نیاز دو طرف به صورت الکترونیکی مبادله می‌شود.

رئیس کل گمرک در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، با تقدیر از تلاش‌های دبیرکل اتاق تهران برای راه‌اندازی این سیستم، به تسهیل امور فعالان اقتصادی و کاهش نیاز به رفت‌وآمد آنان بین اتاق تهران و گمرک اشاره کرد و گفت: پیش از این، اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی برای صدور و تمدید کارت خود لازم بود به گمرک مراجعه و تأییدیه دریافت کنند و بین گمرک و اتاق رفت‌وآمد داشته باشند، اما اکنون قرار شده تا این کار با روش الکترونیکی انجام شود تا نیازی به مراجعه اشخاص به گمرک نباشد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین با تأکید بر تلاش برای تسهیل روند اجرایی صادرات کالا از کشور، به عدم نیاز مراجعه صادرکنندگان به اتاق تهران برای ارائه پروانه صادراتی اشاره کرد و افزود: پس از امضای این تفاهم‌نامه، صادرکنندگانی که برای دریافت گواهی مبدأ قبلاً لازم بود به اتاق تهران مراجعه و پروانه صادراتی ارائه کنند، دیگر نیازی به این کار ندارند، چراکه تمامی اطلاعات به صورت الکترونیکی در اختیار اتاق تهران قرار می‌گیرد.

وی تبادل الکترونیکی آمار و اطلاعات بین گمرک و اتاق تهران را یک گام رو به جلو در تسهیل روند فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد و اظهارداشت: تبادل الکترونیکی اطلاعات ازجمله میزان و حجم ورود و خروج کالا در گمرکات، بین اتاق تهران و گمرک از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

براساس این گزارش، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با تقدیر از تلاش گمرک برای همکاری با بخش خصوصی، راه‌اندازی این سیستم را خبری خوش برای فعالان اقتصادی توصیف کرد و گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، تبادل اطلاعات و آمار بین این دو نهاد دولتی و خصوصی به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.