تسهیلات سفر برای اشخاص “لیست سیاه” طالبان

۲۸م آذر ،

با وجود اینکه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها را علیه شبه نظامیان طالبان تمدید کرد اما این روند را برای اشخاص عضو “لیست سیاه” تسهیل کرده تا بتوانند مجوز خروج از افغانستان و شرکت در مذاکرات صلح و سازش را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه حکومت طالبان از تحویل دادن شبه نظامیان القاعده از جمله اسامه بن لادن، رهبرشان به آمریکا امتناع کرد، نیروهای آمریکایی در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی حکومت طالبان را سرنگون کردند.

۱۳۶ شخص حقوقی و حقیقی در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند. بعضی دیپلمات‌ها امیدوارند که این انعطاف پذیری برای اعطای اجازه سفر به ترغیب روند ایجاد صلح و سازش در افغانستان کمک کند.

قطعنامه مصوب شورای امنیت با دعوت از دولت افغانستان و با همکاری نزدیک با شورای عالی صلح این کشور قصد دارد تا نام اشخاصی را که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند به این کمیته ارائه دهد. این اشخاص کسانی می باشند که قرار است اسم‌شان، برای سفر به مکان‌های مشخص یا ضروری و برای شرکت در مذاکرات صلح و سازش تایید شود.

کمیته تحریم‌های شورای امنیت پاسپورت و گذرنامه اشخاصی را که به مکان‌های مشخص و برای زمان مشخصی سفر می‌کنند، لازم دارد.

مدت زمان سفر آن‌ها نمی‌تواند بیشتر از ۹ ماه باشد.

“مارک لیال گرانت”، نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: این معافیت تحریم سفر بسیار موثرتر و انعطاف پذیرتر است، بنابراین این اقدام می‌تواند اهدف ایجاد روند صلح و سازش را که طی دو سال آتی در افغانستان بسیار حائز اهمیت است، برآورده کند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بدان معناست در حالی که نظارت کامل و دقیق بر این کمیته وجود دارد چارچوبی برای همکاری‌های نزدیک‌تر میان دولت افغانستان و کمیته تحریم‌ها ایجاد می‌شود.

فرانسه نیز اعلام کرد، مقام‌های دولت افغانستان، جنبش طالبان و جناح‌های دیگر در هفته جاری در نزدیکی پاریس با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درخصوص آینده افغانستان با یکدیگر مذاکره کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.