تسهیلات ویژه برای دانشجویان خارجی در آلمان

برنامه‌ای با عنوان پروفین قرار است دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را در زمینه‌های مختلف تحصیلی، آموزشی و اداری یاری کند. این طرح در بیش از یکصد دانشگاه آلمان راه‌اندازی شده است.
در هر سال تحصیلی بر تعداد علاقه‌مندان خارجی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان افزوده می‌شود، اما نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد این افراد به زمانی طولانی برای برقراری ارتباط با همکلاسی‌های آلمانی خود احتیاج دارند. به سالن غذاخوری دانشگاه‌ها که سر بزنید، میزی‌های زیادی را نخواهید یافت که دانشجویان خارجی در کنار هم‌دانشگاهی‌های آلمانی‌‌شان نشسته باشند. غالبا دانشجویان خارجی به دوستان خارجی خود مشغول‌اند و دانشجویان آلمانی در سوی دیگری هستند.
سراغ یکی از دانشجویان خارجی دانشگاه هومبولت در برلین رفتیم. هانگ یو، که اهل کره‌ی جنوبی است برای تحصیل در یکی از شاخه‌های علوم پزشکی به آلمان آمده است. تصمیمی که پس از حضور در آلمان، به تحصیل در رشته‌ی علوم کشاورزی تغییر کرده است. هانگ یو در هر دو رشته در برخورد با دانشجویان آلمانی تجربه‌ی مشابهی داشته است. او می‌گوید به سختی می‌تواند با همکلاسی‌های آلمانی‌اش ارتباط برقرار کند.

ارتباط دانشجویان خارجی با همکلاسی‌های آلمانی

نتایج پژوهشی که در همین ارتباط و از سوی وزارت علوم آلمان انجام گرفته است، نشان می‌دهد، بیش از یک سوم از دانشجویان خارجی در برقراری ارتباط با دانشجویان آلمانی با مشکل روبرو هستند. این سختی در برقراری ارتباط نه تنها در محیط دانشگاه که در خارج از این محیط نیز چندان تفاوتی نمی‌کند
به کمک برنامه‌ای با عنوان پروفین "Profin" که در حال حاضر در بیش از یکصد دانشگاه در سراسر آلمان راه‌اندازی شده است، به دانشجویان خارجی در انطباق سریع‌تر با محیط جدید کمک می‌شود. از طریق این طرح، غالب موسسات و ادارات دانشجویی که دانشجویان خارجی با آن‌ها سر و کار دارند در شبکه‌ای منسجم با یکدیگر در ارتباط هستند و پاسخ‌گوی سئوالات دانشجویان.

بودجه‌ی وزارت علوم برای کمک به دانشجویان خارجی

وزارت علوم آلمان برای راه‌اندازی پروژه‌ی پروفین بودجه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیون یورو اختصاص داده است. از طریق این طرح، امکان برگزاری برنامه‌های تفریحی برای برقراری ارتباط صمیمی بین دانشجویان خارجی و آلمانی و همچنین برنامه‌های آموزش زبان آلمانی برای تقویت سطح زبان دانشجویان خارجی مهیا شده است.
آزاده هارتمن-عالم‌پور که سرپرستی پروژه پروفین در دانشگاه آخن را برعهده دارد، معتقد است، مهم‌ترین نکته در مورد ارتباط دانشجویان خارجی و آلمانی توجه به این نکته است که هر دو گروه در سطح یکسانی قرار دارند و هیچکس نسبت به دیگری برتری ویژه‌ای ندارد. به گفته‌ی خانم عالم‌پور اگر به دانشجویان خارجی به دید بیمارانی که قرار است توسط همکلاسی‌های آلمانی‌شان درمان شوند، نگاه نکنیم و همه در یک سطح نگریسته شوند، چه بسا دوستی‌های عمیقی از دوران دانشگاه به یادگار ماند.
مسئولان پروژه‌ی پروفین اعلام کرده‌اند، از زمان راه‌اندازی این طرح، بیش از ۲۰ درصد از تعداد دانشجویان خارجی که به دلایل گوناگون تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها می‌کردند، کاسته شده است. با وجود این موفقیت هنوز هم در حدود نیمی از دانشجویان خارجی تحصیلات دانشگاهی خود در آلمان را پیش از دریافت مدرک تحصیلی رها می‌کنند. وضعیتی که از دید مسئولان آموزشی در دانشگاه‌های این کشور رضایت‌بخش نیست

.

 

Share

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.