تشخیص سرطان پوست با بوی بدن

۲۵خردادماه،

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که بوی بدن یکی از راه های تشخیص ملانوم یکی از خطرناک ترین انواع سرطان پوست است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایرنا، ملانوم، توموری است که روی سلول های ملانوسیت پوست اثر می گذارد. ملانوسیت، سلول هایی می باشند که سبب تولید رنگدانه های پوست می شوند.
روش های متداول تشخیص این بیماری بر مبنای نمونه برداری از پوست است و همچنین تشخیص این بیماری نیاز به معاینه های بالینی و مهارت پزشک دارد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که پوست انسان مولکول های شیمیایی تولید می کند که در هوا متصاعد می شوند. این مولکول ها، ترکیبات آلی فرار (VOCs) نامیده می شوند و خیلی از آن ها بوی منحصربه فرد دارند.

یا استفاده از یک روش پیشرفته، امکان شناسایی (VOCs) از سلول های سرطانی وجود دارد.

با استفاده از این روش، مرحله پیشرفت بیماری نیز قابل تشخیص است.

تشخیص این سلول های سرطانی از سلول های سالم، با استفاده از حسگرهایی در ابعاد نانو انجام می شود.

این حسگرها از جنس نانوتیوب های کربنی می باشند و سطح آنها به وسیله رشته های DNA پوشیده شده است. این سنسورها برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از آنها، تشخیص بوی مولکول هاست.

سلول های سرطانی بوی خاصی دارند که توط این حسگرها شناسایی می شوند.

بیماری ملانوم در۷۵ درصد موارد منجر به مرگ بیمار می شود و امکان زنده ماندن بیمار مبتلا به ملانوم، ارتباط مستقیمی با زمان تشخیص بیماری و میزان پیشرفت آن دارد.

به تازگی یک مقاله علمی در زمینه خواص بالقوه (VOCs) به چاپ رسیده است. در این مقاله آمده است که با بررسی این مولکول ها، اطلاعات ارزشمندی در اختیار قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به انواع سرطان، اختلالات ژنتیکی و انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی در این مولکول ها نهفته است.

محققان بر این باورند که دستیابی به این تکنولوژی، در تمام زمینه ها پزشکی قابل استفاده است.
نتایج این بررسی در شماره اخیر نشریه Chromatography B به چاپ رسیده است.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.