تشخیص «اوتیسم» کودکان با اسباب بازی هوشمند ایرانی

۰۲م آذر ،

محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت اسباب بازی هوشمندی شدند که به کمک آن می‌توان کودکان مبتلا به اوتیسم را غربالگری کرد.

 

 car.3

 

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشد در روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.

علائم این اختلال که سبب اصلی آن ناشناخته است، معمولا تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند.

 

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند. سرور اختیاری، دانشجوی کارشناسی ارشد الگورتیم محاسباتی دانشگاه تهران که با راهنمایی دکتر منوچهر مرادی موفق به ساخت این دستگاه شده است با اشاره به این که ایده تشخیص اوتیسم به کمک اسباب‌بازی، ابتکاری و فاقد مشابه خارجی است، اظهار داشت: در این روش که اساسا برای غربالگری و اخطار در زمینه اوتیسم و نه تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود، محققان با تحلیل اطلاعات مربوط به نحوه بازی کودک با این اسباب بازی کودکان مشکوک به ابتلا به اوتیسم را غربالگری می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اساس این روش بر تفاوت الگوی حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم است.

در داخل این اسباب بازی هوشمند، سنسور شتاب سنجی وجود دارد که الگوی بازی کودکان با اسباب بازی را به رایانه می‌دهد و با تحلیل آن احتمال ابتلای کودک به اوتیسم تشخیص داده می‌شود.

 

اسباب بازی تشخیص اوتیسم اختیاری تصریح کرد: رفتارهای تکراری و توجه به جزییات از رفتارهایی است که در کودکان اوتیسمی شایع است و در بازی آنها با اسباب بازی (خودرو) هوشمند هم تکرار یک حرکت خاص، توجه به جزئیات مثل چرخ خودرو و بازی کردن با آن به جای بازی با خودرو و بازی کردن آهسته از مشخصه‌هایی است که با تحلیل داده‌های اسباب بازی، احتمال ابتلای کودک به اوتیسم را نشان می‌دهد.

 

وی در پایان با اشاره به این که این اسباب بازی در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی است، اظهار داشت: در جریان آزمایش‌ها، این طرح در ۸۷ درصد موارد به درستی موفق به تشخیص اوتیسم شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سید امین پیران:

    کارشناسی ارشد گفتار -تجربه کار با اتیسم ۵ سال
    از این ایده حمایت میکنیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.