تشخیص زودهنگام آلزایمر با مطالعه روی پروتئین‌های خون

در حالی که علت اصلی بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست محققان شرح می‌دهند که چگونه نشانگرهای زیستی که مدت‌ها قبل از بروز علائم خودشان را نشان می‌دهند می‌توانند به تشخیص زودهنگام و درمان بهتر بیماران کمک کنند.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از نیواطلس، در تحقیقات جدیدی که ادعا می‌شود جامع‌ترین مطالعه در نوع خود است مشخص شده که غلظت برخی پروتئین‌ها در خون می‌تواند به تشخیص بیماری بسیار زودتر از بروز علائم کمک کنند و همچنین برخی از این پروتئین‌ها در ایجاد بیماری نقش دارند.

دانشمندان در حال بررسی ابزارهای مختلفی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر هستند. از  آزمایش خون گرفته تا معاینات چشم و آزمایش بویایی، آن‌ها دلیل خوبی هم برای این کار خود دارند. از آنجا که آلزایمر درمان ندارد، بهترین زمان برای مقابله با آن پیش از شروع علائم است. با استفاده از این فناوری‌ها محققان شاید بتوانند نشانه‌هایی از آلزایمر را سال‌ها و حتی دهه‌ها قبل از بروز علائم تشخیص دهند.

در میان این روش‌ها، آزمایش خون به نظر راه امیدوار کننده‌ای است. استفاده از آزمایش خون در بسیاری از مطالعات با نتایج دقیقی همراه بوده است. تصور می‌شود وجود پروتئین‌هایی به نام تاو و آمیلوئید در خون باعث تشکیل پلاک‌های سمی مغز و ایجاد بیماری می‌شود.

در مطالعات جدید محققان دانشگاه جان هاپکینز(Johns Hopkins) به بررسی نمونه‌ خون بیش از ۴۸۰۰ فرد میانسال و مسن پرداختند. این نمونه‌ها در حدود ۱۰ سال قبل جمع آوری شده بودند و تقریبا ۵۰۰۰ پروتئین مختلف در پلاسمای آن‌ها یافت شد. میزان غیرطبیعی ۳۸ مورد از این پروتئین‌ها در خون به طرز قابل توجهی به خطر ابتلا به آلزایمر طی پنج سال پس از نمونه‌گیری ارتباط داشت.

پس از آن، محققان نمونه‌ی خون ۱۱ هزار فرد جوان که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ جمع‌آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند. میزان غیرطبیعی ۱۶ مورد از ۳۸ پروتئین ذکر شده در خون آن‌ها با احتمال ابتلا به آلزایمر در دو دهه‌ بعدی زندگی ارتباط داشت.

تحقیقات جدا بر روی خون چند فرد ایسلندی که گونه‌هایی از این پروتئین‌ها را در خون خود داشتند و در یک دهه‌ی بعد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند، این یافته‌ها را تایید می‌کند.

این تحقیقات ممکن است به کشف نشانگرهای زیستی فرای نشانگرهای خونی منجر شود. دانشمندان این دسته از پروتئین‌ها را با مطالعات ژنتیکی قبلی مرتبط با آلزایمر مقایسه کردند و شواهدی قوی از تاثیر یکی از این پروتئین‌ها به نام “SVEP۱” در ایجاد بیماری آلزایمر یافتند. این پروتئین بخشی از شبکه‌ی پروتئینی بزرگتری بود که با زوال عقل ارتباط دارد.

جوزف کورش(Josef Coresh) نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: این جامع‌ترین بررسی در نوع خود تا به امروز است و چندین مورد بیولوژیکی که به ایجاد آلزایمر مربوط هستند را مشخص می‌کند. برخی از این پروتئین‌ها تنها برای تشخیص بیماری مناسب هستند اما برخی دیگر می‌توانند باعث بروز آن شوند و هدف قرار دادن آن‌ها می‌تواند به ایجاد درمان در آینده کمک کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.