تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌تواند سبب عصبانیت چین و هند و افزایش قیمت نفت شود

۱۶خردادماه،

رویترز با اشاره به تلاش قانو‌نگذاران آمریکا برای اعمال محدودیت‌های بیش‌تر علیه صادرات نفتی ایران گزارش داد که چنین اقدامی می‌تواند سبب عصبانی شدن چین و هند شود و علاوه بر آن با افزایش قیمت نفت ضربه‌ بزرگی به اقتصاد جهان وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: هر دو حزب کنگره آمریکا خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه ایران می باشند و بر این باورند که افزایش خروجی نفت آمریکا و وجود نشانه‌ها حاکی از تامین نفت جهان به صورت پایدار می‌تواند مانع افزایش قیمت‌ها شود.

یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا ماه قبل در جلسه‌ای پیرامون یک طرح تشدید تحریم‌ها ماده تازهی را برای اولین‌بار در آن لحاظ کرد که واردکنندگان نفت ایران را موظف می‌کند واردات نفتی‌شان را به اندازه مشخصی کاهش دهند؛ یک میلیون بشکه در روز در عرض یک‌سال.

رویترز در ادامه نوشت: در این‌جا یک مشکل بزرگ وجود دارد. صادرات نفت خام ایران در ماه مه به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید و اکنون این سوال پیش می‌آید که نقطه آغاز چنین هدفی چیست؟

رویترز گزارش داد که این ماده تازه هنوز در متن رسمی این طرح قرار نگرفته است و ممکن است تغییر کند. قانونگذاران آمریکا در این جلسه اعلام کردند که هدف از این اقدام کاهش دو سوم واردات است به طوری تلویحی گفتند که صادرات ۱٫۵ میلیون بشکه در روز در سال قبل نقطه آغاز و ۵۰۰ هزار بشکه در روز هدف اصلی است.

ولی بعضی کارشناسان انرژی گفتند که بعضی از اعضای کنگره خواستار کاهش هر چه بیش‌تر صادرات نفتی ایران و نزدیک کردن آن به صفر می باشند.

باب مکنالی، رییس گروه مشاوره‌یی راپیدان و مشاور انرژی پیشین کاخ سفید در دوران جورج بوش در این باره گفت: کنگره خواستار این است که همه نفت باقی‌مانده از بازار حذف شود و مناظره اصلی دربارهٔ سرعت انجام چنین کاری است.

برخی تحلیل‌گران گفتند که طرح نهایی می‌تواند در اوایل ماه اوت تصویب شود، گرچه بعضی دیگر از تحلیل‌گران در واشنگتن گفتند که انتظار ندارند تا پاییز اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

انتظار می‌رود باراک اوباما،‌ رییس‌جمهور آمریکا در دیدارش با شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین در روزهای آینده دربارهٔ قطع وابستگی پکن به واردات نفتی ایران گفت‌وگو کند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت :چین حدود نیمی از صادرات نفت ایران را می‌خرد. این کشور در تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش واردات نفت از ایران شرکت کرده است، ولی سوال کلیدی این است که آیا حاضر است بیش‌تر از این پیش برود یا خیر.

هند حدود یک چهارم صادرات نفتی ایران و ترکیه یک هشتم آن را می‌خرد.

جیسون برودوف، مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا و یک مشاور ارشد انرژی در کاخ سفید تا سال میلادی قبل در این مورد گفت: اگر از کشورهایی مانند چین، ترکیه و هند بخواهید بسیار سریع دست به اقدامات بیش‌تر بزنند ممکن است هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها به‌دست نیاورید.

تحلیل‌گران معتقدند حتی اگر تحریم‌های تازه و شدیدتر اعمال شود، صادرات نفت ایران به احتمال بسیار کاهش می‌یابد، ولی قطع نخواهد شد.

مهدی ورزی، یک مقام پیشین شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت که صادرات کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز ایران را مجبور می‌کند بعضی از چاه‌های نفتش را ببندد که این امر احتمالا مشکلاتی برای حوزه‌های نفتی بعضی دیگر کشورها به وجود خواهد آمد.

ورزی که اکنون مدیر یک شرکت مشاوره‌ای انرژی در انگلیس است افزود: ایران نمی‌تواند با ۵۰۰ هزار بشکه در روز به رشدش ادامه دهد. دولت دوام خواهد آورد، ولی بودجه داخلی‌اش با فشار بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد. ولی آیا این برای سوق دادن ایران به سمت مذاکرات کافی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.