تشدید تنش میان شیخ نشین امارات و اخوان المسلمین مصر

پس از پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه مصر و قدرت گرفتن اخوان المسلمین و پس از آن انتخاب رئیس جمهوری از میان آنها خلفان ضاحی رئیس پلیس دبی حملات دامنه داری را علیه این گروه شروع کرد.

وی معتقد بود: زمانی که گروه اخوان المسلمین در مصر فقط یک سازمان بودند و از قدرت به دور بودند قادر نبودند تا بر دیگر سازمانها در دیگر کشورها تسلط پیدا کنند، اما اکنون در مصر به قدرت رسیده اند و هرگونه دخالت آنها در دولتهای دیگر به منزل دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر به شمار می رود.

رئیس پلیس دبی پس از انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر نیز گفت: مصر به ضعیف ترین و کوچک ترین کشور عربی تبدیل شد.

وی همچنین گفته بود: خیانت در ذات این گروه نهفته است و گروه اخوان المسلمین با امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس بازی می کند.

پس از این موضع گیری های رئیس پلیس دبی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان نیز حملات خود را به گروه اخوان المسلمین آغاز کرده است.

وی افزود: تفکر اخوان المسلمین به دولت ملی و حاکمیت کشورها اعتقادی ندارد و بنابرین بعید نیست که تشکل جهانی اخوان المسلمین در راستای نقض حاکمیت و قوانین کشورها تلاش کنند.

وزیر امور خارجه امارات بیان کرد: برای همکاری و تشریح دیدگاهها باید با کشورهای مختلف رایزنی داشته باشیم، اما اشتباهاتی از سوی برخی افراد یا تشکلات برای بهره برداری از کشورها وجود دارد.

وی افزود: کسی با افرادی که حاکمیت و قوانین کشورها را محترم می شمارند کاری ندارد، اما مشکل کشورها با برخی تشکلات و سازمانهایی است که حاکمیتشان را نقض می کنند، آنها گروههای فراگیری هستند که قصد تجاوز و نفوذ به رژیمها، قوانین و حاکمیت کشورها را دارند.

وزیر خارجه امارات بیان کرد: امارات یا هر کشور دیگری در دنیا نمی پذیرد که سازمانهایی که خود را غالب تصور می کنند فراتر از حکومت آن کشورها عمل کنند.

شیخ زاید افزود: کشورها به یکدیگر احترام می گذارند و تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی به ملت خود به عمل می آورند. ما می توانیم با هموطنانمان به شکل شفاف گفتگو کنیم، اما نمی پذیریم که برخی از فضای باز موجود در کشور ما بهره برداری کنند.

اما عصام العریان عضو حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اخوان المسلمین اظهارات شیخ زاید درباره تلاش اخوان المسلمین برای نابودی حکومتهای منطقه را تقبیح کرد.

وی افزود: همانطور که حسن البنا در سال ۱۹۵۴ اعلام کرده است کسانی که فکر می کنند اسلام با ملی گرایی در تضاد است در اشتباهند، کسانی که فکر می کنند اسلام خطری برای دنیاست نیز در اشتباهند، زیرا اسلام عامل وحدت است.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امارات آن را رد کرد. عمرو رشید سخنگوی وزارت خارجه مصر به الیوم السابع گفت: وزارت خارجه مصر فقط اظهاراتی که به کشور مصر و مسئولان رسمی آن مربوط باشد را دنبال می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.