تشدید فیلترینگ اینترنت در ترکیه

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

پارلمان ترکیه لایحه تشدید فیلترینگ اینترنت را تصویب کرد.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، پارلمان ترکیه طرحی را به تصویب رسانده است که به دستگاه‌های ناظر بر مخابرات این کشور اجازه می‌دهد تا پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی را بدون در اختیار داشتن حکم دادگاه مسدود کنند.
 
همچنین شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات اینترنتی موظف می باشند تا اطلاعات و فعالیت‌های اینترنتی کاربران را به مدت دو سال ذخیره کنند.
 
این قانون به شدت در ترکیه بحث برانگیز شده است.
 
یامان آکدنیز٬ پروفسور حقوق در دانشگاه بیلگی استانبول در این خصوص گفت: پیش از این محتوای مرتبط با پورنوگرافی کودکان٬ قمار آنلاین٬ ترغیب به خودکشی٬ ترویج فحشا و توهین به مقدسات دینی در ترکیه فیلتر می‌شد٬ اما حالا به بهانه حراست از حریم خصوصی و حقوق شخصی اشخاص٬ فیلترینگ را گسترش داده‌اند.
 
به گزارش دویچه وله، پیش از این نیز بارها شماری از پایگاه اینترنتی‌های محبوب در ترکیه به سبب آنکه مخالفان اردوغان و هواداران جنبش‌اعتراضی برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می‌کردند، مسدود شده‌اند. تا کنون مسدود کردن این پایگاه اینترنتی‌ها تنها بر اساس حکم دادگاه میسر بود.
 
فیلترینگ اینترنت در ترکیه از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. بر اساس قانونی که در آن زمان به تصویب رسید٬ یوتیوب به سبب انتشار یافتن ویدئویی‌هایی در انتقاد از آتاتورک یا به سخره‌گرفتن وی بلافاصله فیلتر شد و ۱۸ ماه فیلتر ماند.
 
در سال ۲۰۱۲ دادگاه اروپایی حقوق بشر قانونی که به استناد آن این فیلترینگ انجام می‌شد را در تضاد با اصل ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر تشخیص داد؛ اصلی که تضمین‌کننده آزادی بیان است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.