تشریح وضعیت و نحوه توزیع خوابگاه‌ در دانشگاه علوم پزشکی تهران

تشریح وضعیت و نحوه توزیع خوابگاه‌ در دانشگاه علوم پزشکی تهران

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تمام تسهیلات لازم برای اسکان دانشجویان جدیدالورد این دانشگاه فراهم است، گفت: دانشجویان مقاطع تخصصی دستیاری و PHD همانند سال گذشته امکان استفاده از خوابگاه‌های دولتی این دانشگاه را ندارند و این دانشجویان می‌توانند برای اسکان خود از خوابگاه‌های مشارکتی یا به نوعی خودگردان که هزینه آن به کمک دانشگاه و خود دانشجویان پرداخت می‌شود استفاده کنند.

به گزارش دریچه خبر و به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی محقق از برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود در روز یکشنبه دوم مهر ماه خبر داد و افزود: امسال بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی جدیدالورود در مقاطع مختلف در دانشگاه پذیرفته شدند بطوریکه در مجموع بیش از ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعداد دانشجویان پذیرفته شده هنوز به طور دقیق مشخص نیست، تصریح کرد: دانشگاه میزان ظرفیت برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف را به وزارت بهداشت و حتی بعضی مواقع به سازمان سنجش اعلام می‌کند اما این ظرفیت گاهی مواقع به دلایلی تغییر می‌‌کند به طور مثال ظرفیت اعلام شده دانشگاه برای کارشناسی ارشد حداکثر ۵۰۰ نفر اعلام شده اما آخرین اطلاعات حاکیست تا ۱۸ شهریور سال جاری ۹۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند یعنی در حدود ۲ برابر که به این تعداد نقل و انتقالات فرزندان هیات علمی و برخی سهمیه‌ها نیز افزوده خواهد شد.

 دو سوم دانشجویان جدیدالورود متقاضی خوابگاهند

 دکتر محقق همچنین با بیان اینکه حدود دو سوم از ۲ هزار دانشجوی جدید الورود این دانشگاهها متقاضی اسکان در خوابگاهها هستند، گفت: امسال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی متقاضی خوابگاه وجود دارد که برای سال جاری برآورد می‌شود حدود هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی جدیدالورود متقاضی خوابگاه داشته باشیم.

 ظرفیت محدود خوابگاههای دولتی برای دانشجویان PHD

 معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: متاسفانه مثل سال‌های قبل امکان ارائه خوابگاه به دانشجویان مقاطع تخصصی دستیاری و PHD را در خوابگاههای دولتی نداریم. این دانشجویان می توانند از خوابگاههای مشارکتی یا به نوعی خود گردان که هزینه آن به کمک دانشگاه و خود دانشجویان پرداخت می‌شود استفاده کنند.

 وی از اضافه شدن دو ساختمان جدید بر تعداد خوابگاههای این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس نرم دانشگاه تمامی خوابگاههای موجود دانشگاه، آماده اسکان دانشجویان خود هستند غیر از دو خوابگاه جدید که ساختمان‌هایی نسبتا نو هستند و ممکن است در روزهای اول سال با مشکلاتی مواجه شود.

 معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۴۵ خوابگاه در سطح تهران دارد که حدود ۶ هزار نفر از دانشجویان در این خوابگاههای دولتی ساکن هستند و آن ظرفیت مازاد حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو با خوابگاههای خودگردان حساب شده است.

 هیچ دانشجوی جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی تهران بدون خوابگاه نمی‌مانند

 دکتر محقق در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ دانشجوی شهرستانی ورودی علوم پایه بدون خوابگاه نخواهد بود، افزود: متاسفانه افزایش دانشجویان این مشکل را ایجاد می‌کند که خوابگاهها از امکانات و تسهیلات خوبی بهره‌مند نباشد اما باید جنبه مثبت این موضوع را نگاه بکنیم آن هم اینکه هیچ دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برخلاف دانشگاههای دیگر بدون خوابگاه نمی‌ماند.

 ۶۵ درصد متقاضیان خوابگاه دختر و ۳۵ درصد پسر هستند

 به گفته وی حدود ۶۵ درصد دانشجویان پذیرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران دختر و ۳۵ درصد از دانشجویان نیز پسر هستند بطوریکه نسبت خوابگاهی دانشجویان نیز بر همین اساس است یعنی از ۶ هزار نفر دانشجوی خوابگاهی ۳ هزار دانشجو دختر و دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز پسر هستند.

 سرانه پرداختی هر دانشجوی خوابگاهی ۵۵۰ هزار تومان در سال

 وی همچنین به میزان هزینه‌های دریافتی از دانشجویان خوابگاهی اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر کل هزینه یک دانشجوی در خوابگاه متناسب با افزایش تورم در سال، سرانه هزینه یک دانشجوی خوابگاهی با تمامی خدمات یعنی تغذیه، ایاب ذهاب، اینترنت، تجیزات موجود در خوابگاه، نیروی انسانی مشغول، تربیت بدنی و سایر خدمات ارائه شده ۵۵۰ هزار تومان در سال برای هر نفر است که این مبلغ در سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان بود.

دکتر محقق در خصوص نحوه توزیع خوابگاهها در بین دانشجویان اظهار کرد:مقاطع تحصیلی دانشجویان و دوری و نزدیکی به دانشکده‌ها از جمله شاخص‌های توزیع خوابگاه در بین دانشجویان است.

 استقرار سرویس ایاب و ذهاب در تمامی خوابگاههای دانشگاه

 به گفته این معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تمامی خوابگاههایی که بالاتر از پنج کیلومتر با دانشکده‌های خود فاصله دارند و تعداد دانشجویان شان حداقل ۱۵ نفر است دارای سرویس ایاب و ذهاب هستند.

 وی همچنین با تاکید بر این که این دانشگاه توانسته مسئله اسکان که بزرگترین دغدغه دانشجویان شهرستانی جدیدالورود است را برطرف کند اظهار داشت: البته معاونت دانشجویی علاوه بر تخصیص خوابگاهها، خدمات دیگری نظیر مشاوره، تربیت بدنی، بهداشت درمان، فعالیت‌های متعدد و متنوع فرهنگی، نشریات دانشجویی، اردوها، کانون‌های مختلف و فعالیت‌های تشکل‌های بسیج دانشجویی را برای دانشجویان انجام می‌دهد.

 دکتر محقق در پایان از تنظیم کتابچه ۲۰۰ صفحه‌ای توسط معاونت دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورد خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار کتابچه بسیار مفصل و گسترده‌ای از مجموع خدمات ارائه شده در معاونت دانشجویی به منظور آشنایی دانشجویان جدیدالورد با فعالیت‌های این مرکز تنظیم و در اختیار دانشجویان جدیدالورد قرار می‌گیرد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.