تشریح شیوه پرداخت نقدی بهای سوخت هواپیماها/ بدهی ۸۰۰میلیارد تومانی ایرلاین‌ها

۳۰ آبان ،

چکیده: معاون وزیر نفت با اعلام این که در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی داخلی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی پخش‌ فرآورده‌های نفتی بدهکار می باشند، شیوه پرداخت نقدی بهای سوخت این شرکت‌ها را تشریح کرد.

علی‌رضا ضیغمی با تاکید بر این که از ابتدای آذرماه قیمت هر لیتر سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ۷۰۰ تومان خواهد بود و این بها به صورت نقدی دریافت می‌شود،‌ گفت: دریافت نقدی به این معنا نخواهد بود که شرکت‌ هواپیمایی هر روز و بلافاصله بعد از دریافت سوخت باید پول آن را پرداخت کند.

وی با اظهار این که سازوکار مالی و بازرگانی دریافت بهای سوخت شرکت‌های هواپیمایی داخلی آماده شده است گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی می‌توانند بها سوخت دریافتی از شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را از طریق کارت اعتباری پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی داخلی می‌توانند با امور مالی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قراردادی منعقد کنند که اعتبار آنها برای دریافت سوخت طی “یک هفته” مشخص شود و در پایان هفته مشخص شده بهای سوخت به حساب شرکت ملی پخش واریز شود.

ضیغمی خاطرنشان کرد که درصورتی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی خوش حساب باشند می‌توان برای آنها اعتبار ۲۰ساله نیز قائل بود اما در صورت بدحسابی آنها قطعا سوخت آنها قطع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که بدهی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به شرکت ملی پخش چه میزان است گفت: بر اساس مصوبه پیشی که عملی نشد این بدهی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است اما در صورت تحویل سوخت با قیمت ۲۰۰ تومان برای هر لیتر و عدم محاسبه سوخت پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با قیمت مصوب این بدهی بیش ۳۰۰میلیارد تومان است.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با وجود افزایش قیمت سوخت هواپیماه‌های داخلی به ۷۰۰ تومان برای هر لیتر هنوز حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان با قیمت واقعی بین‌المللی فاصله وجود دارد.

او در پایان با اعلام این که از ابتدای آذرماه سوخت پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز با قیمت بین‌المللی محاسبه می‌شود، گفت: شرکتهای داخلی می‌توانند بهای سوخت پروازهای خارجی خود را با ارز یا به نرخ ارز مبادلاتی به ریال بپردازند.

بعد از آن که سازمان هواپیمایی کشوری، از ۱۶ آبان‌ماه نرخ بلیت پروازهای داخلی را به طور میانگین ۶۵ درصد افزایش داد، طبق اعلام مصوبه تازه ستاد هدفمندی یارانه‌ها نرخ تازه سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی ۷۰۰ تومان و برای پروازهای خارجی نرخ بین‌المللی تعیین شده است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.