تشکیل ستاد کاهش ورودی پرونده‌ها در قوه قضائیه/ پیچیدگی پرونده‌های مالی مصداق عینی اطاله دادرسی است

۲۳ آبان ،

وکیل پایه یک دادگستری گفت: مهمترین اقدام در جهت کاهش اطاله دادرسی در وضعیت کنونی، کاستن از حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی است که در این جهت ستاد کاهش ورودی پرونده‌ها در قوه قضائیه تشکیل شده و در صورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط با این ستاد، شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌ها خواهیم بود.

حسن آشوری در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره اطاله دادرسی اظهارداشت: یکی از دلایل عمده اطاله دادرسی در روند رسیدگی به پرونده‌های جرایم مختلف، صرف وقت طولانی پیگیری‌های قضایی است که پیش از این به دلیل کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در دستگاه قضایی، این وقت طولانی تر بوده است.

 این حقوقدان با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌هایی که نیازمند تحقیقات است وقت برخواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر با تشکیل شوراهای حل اختلاف و دادسراها شاهد تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها هستیم که براساس آن بخش عمده‌ای از پرونده‌های کیفری در مرحله دادسرا رسیدگی و مختومه می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح و بازنگری در ساختارها و قوانین مصوب، افزود: ریشه اطاله دادرسی تنها در دستگاه قضایی نیست بلکه باید ساختارها و قوانین را مورد بازنگری قرار داد تا از تشکیل پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی پیشگیری شود.

آشوری به تشکیل ستاد کاهش ورودی پرونده‌ها در قوه قضاییه اشاره و تصریح کرد: مهمترین اقدام در جهت کاهش اطاله دادرسی در وضعیت کنونی، کاستن از حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی است که در این جهت ستاد کاهش ورودی پرونده‌ها در قوه قضائیه تشکیل شده و در صورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و  نهادهای ذیربط با این ستاد، شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌ها خواهیم بود.

این وکیل پایه یک دادگستری پیچیدگی پرونده‌های مالی را ممصداق عینی اطاله دادرسی دانست و خاطر نشان کرد: پرونده‌های مطرح شده در دادسرای دیوان محاسبات کشور دارای پیچیدگی‌های خاصی است که قابل مقایسه با سایر پرونده‌های مطرح شده مشابه در مراجع قضایی نیست.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.