تشنج در مجلس بر سر انتخاب ناظران بر هیات نظارت بر صدا و سیما و مطبوعات

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
در پی اظهارنظر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر رأی استمزاجی از نمایندگان در خصوص انتخاب ناظران مجلس بر هیات نظارت بر صدا و سیما و مطبوعات دقایقی صحن علنی مجلس نا آرام شد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی انتخاب ناظران مجلس بر شورای نظارت بر صداو سیما و هیات نظارت بر مطبوعات در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدا تعدادی از نمایندگان به اقدام کمیسیون فرهنگی در انتخاب دو نفر برای هیات نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما طی تذکرات پیاپی اعتراض کردند.

آنها معتقد بودند که بر اساس آیین‌نامه کمیسیون فرهنگی می تواند بیشتر از دو نفر را برای نظارت بر صدا و سیما و مطبوعات به صحن علنی معرفی کند و انتخاب فقط دو نفر ضایع‌کننده حق آنان است، لذا خواستار رأی استمزاجی مجلس نسبت به اقدام کمیسیون فرهنگی بودند.

سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی نیز به این اظهارات و تذکرات نمایندگان اعتراض کرد و معتقد بود که مانند کمیسیون های دیگر که به عنوان مثال در شوراهای نظارت بر امور اقتصادی، عمرانی ناظر به مجلس معرفی کرده اند، کمیسیون فرهنگی نیز باید اینگونه اقدام کنند.

در پایان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام بی‌طرفی در این موضوع با قسم ولله و بالله اعلام کرد که به نظر من آیین نامه داخلی در این خصوص ابهام دارد و کمیسیون فرهنگی می تواند بیشتر از دو نفر را به صحن علنی معرفی کند، به همین دلیل در این خصوص رأی استمزاجی مجلس را گرفت.

نمایندگان نیز با ۱۰۰ رأی موافق، ۹۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که با نظر کمیسیون فرهنگی مخالف  هستند و خواستار معرفی تعداد بیشتری از نمایندگان به صحن علنی می‌باشند.

پس از این اقدام، نصرالله پژمان‌فر، مرتضی آقاتهرانی، اعضای کمیسیون فرهنگی و علیرضا زاکانی و روح‌الله حسینیان عضو فراکسیون اصولگرایان با صدای بلند به این رأی اعتراض کردند.

لاریجانی در واکنش به این اعتراضات گفت: استبداد اگر بد است، استبداد اقلیت بدتر است.

زاکانی به جایگاه هیات رئیسه رفته و لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وی، بیان کرد: کسی دیکتاتور است که نظر نمایندگان مجلس را قبول نمی‌کند.

زاکانی همچنان عصبانی بود و غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان با حضور در قسمت جلوی مجلس، وی را دعوت به آرامش کرد.

تعداد زیادی از نمایندگان نیز اطراف زاکانی جمع شده و وی را به بیرون از مجلس هدایت کردند.

بر اساس این گزارش، ماه گذشته محمود نبویان و حمید رسایی به عنوان گزینه های کمیسیون فرهنگی برای عضویت بر هیات نظارت بر مطبوعات و بیژن نوباوه و رمضان شجاعی کیاسری با عنوان گزینه های کمیسیون فرهنگی برای عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما به صحن علنی مجلس معرفی شدند و در آخرین جلسه مجلس پیش از تعطیلات رای گیری در این خصوص در دستور کار قرار گرفت، اما با اعتراض علی مطهری نماینده فعلی مجلس در هیئت نظارت نسبت به عدم معرفی وی از سوی کمیسیون  فرهنگی و تصمیم لاریجانی این موضوع از دستور کار خارج شد که مورد اعتراض جمعی از نمایندگان قرار گرفت.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.