تشکیل بانک مشترک میان اعضای نم پیش‌نیاز حذف دلار از مبادلات تجاری میان اعضاء

یوسفیان‌ملا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ابتکار عمل جنبش عدم تعهد در دست ایران است، گفت:‌ برای حذف دلار از مبادلات میان کشورهای عضو باید ابتدا تاسیس بانک مشترک پیگیری شود.

عزت الله یوسفیان‌ملا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تصمیم اعضای “جنبش نم” مبنی بر تشکیل بانک مشترکی میان کشورهای عضو این جنبش و حذف دلار از مبادلات تجاری میان کشورها، گفت: چنین اقدامی در شرایط کنونی اقدام مناسب و به موقعی است که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشورهای عضو جنبش داشته باشد.

وی با بیان اینکه سخنان سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد درباره تشکیل واحد پولی یکسان و بانک مشترک میان کشورها باید عملیاتی شود، تصریح کرد: کشورهای عضو جنبش نم باید از طریق دبیرخانه پیگیر اجرایی شدن این طرح باشند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی هم برای تشکیل واحد پولی باید بانکی میان کشورهای مبادله‌کننده کالایی ایجاد شود و زمینه برای واحد پول مشترک فراهم شود.

یوسفیان ملا همچنین خاطرنشان کرد: میزان مبادلات تجاری کشورهای عضو و افزایش مبادلات پولی میان این کشورها به اعتبار ورونق بیشتر  بانک مشترک و به تبع آن تشکیل واحد پولی مشترک کشورهای جنبش عدم تعهد کمک می‌کند.

وی با تأکید بر تاثیرگذاری ایران بعنوان ریاست جنبش غیرمتهدها و لزوم پیگیر اهداف اقتصادی جنبش بوسیله همکاری با کشورهای قدرتمندی مثل هند از طریق دبیرخانه خاطر نشان کرد: تشکیل چنین بانکی نیازی به سرمایه‌گذاری چندانی ندارد چراکه سهام این بانک در بورس کشورهای ۱۸۰ کشور قابل عرضه است و می‌توان  به‌راحتی آن را انتقال داد لذا در شرایط کنونی تمام ابتکار عمل در دست ایران است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.