تشکیل صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های عرضه سبد کالایی/ نارضایتی از توزیع سبد کالا

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

“سبد کالای حمایتی به شما تعلق نگرفته است” این جمله که از طریق پیامک یا از طریق تلفن گویا به ۱۳ میلیون نفر اعلام شده سبب نارضایتی بسیاری در بین مردم به ویژه کارگران شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با تعیین خط حقوقی ۵۰۰ هزار تومان به عنوان شرط مشمول شدن اشخاص برای دریافت رایگان سبد کالا، ۸ میلیون نفر کارگر بیمه شده و ۵ میلیون کارگر فاقد شناسه از فهرست دولت حذف شده‌اند و این در حالی است که ۳٫۵ میلیون نفر از این اشخاص حداقل حقوق و مزایا را دارند.

یکی از مسولان وزارت کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرده بود که در کشور ۳٫۵ میلیون نفر مشمول قانون کار وجود دارد که از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار می‌شود و سایر گروه‌های تحت پوشش این قانون مراتب دریافتی‌های بالاتری از حداقل دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی در سال‌جاری دارند.

وی عنوان کرده بود واگذاری سبد کالا به این تعداد کارگر قطعی است ولی کار تفکیک سایر مشمولان از جمعیت بیمه‌شده‌ها که ۸ میلیون نفر می باشند نیز ادامه خواهد داشت و در نهایت فهرست‌هایی به دولت برای واگذاری سبد کالایی ارائه می‌شود.

توزیع سبد کالا نیز بنا بر اظهارات مدیر کل تامین و توزیع سبد کالا قرار بود از ابتدای بهمن به مدت ۱۵ روز ادامه یابد که ارائه آن از امروز ۱۳ بهمن ماه آغاز شد و با اشکالاتی هم همراه بود به طوری که امروز شاهد شکل‌گیری صفوف عریض و طویل مردمی در مقابل فروشگاه‌های توزیع کننده بودیم.

همچنین که در حال حاضر عمده مراجعه کنندگان اظهار می کنند که جزو جامعه هدف بوده ولی به آن ها اعلام شده که نمی‌توانند سبد کالایی دریافت کنند. این اشخاص که در مقابل ساختمان توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت تجمع کرده‌اند با سد حراست این ساختمان مواجه شده و کسی پاسخگوی آنان نیست و حراست این ساختمان تنها با ارائه چند شماره تلفن آن ها را به خارج راهی می‌کند.

عده‌ای نیز اعلام می کنند که ما جزو جامعه هدف تعریف شده نیستیم ولی سرپرست خانواریم و به دریافت کالاهای این سبد نیاز داریم. این اشخاص سوال می کنند که چرا مشمول دریافت سبد کالایی نشده و آیا راهی برای گرفتن کالاها وجود دارد یا خیر؟

ساعتی از توزیع اولین سبد کالای حمایتی از سمت دولت می گذرد و مشمولان به استقبال دریافت آن رفتند به نحوی که صف‌های طولانی مقابل فروشگاه های عرضه این کالاها تشکیل شده است.

در عین حال، بعضی از خانم‌های حاضر در صف های طولانی دریافت این سبد کالایی کارت‌های سایر اعضای خانواده خود را نیز به همراه آورده اند تا با صرفه جویی در وقت بتوانند این سبد کالایی را دریافت کنند.

یکی از دریافت کنندگان سبد کالا می گوید : این سبد کالایی برای بعضی از مردمی که سطح درآمد آنها پایین است، مناسب به نظر می رسد اما در گفت و شنودی که با مردمی که در سطح دریافت سبد کالایی در حاشیه فروشگاه شهروند قزل قلعه صورت دادند، اکثر آنها نیاز مبرمی به این سبد کالایی نداشتند و به اعتقاد آنها، ممکن بود بعضی از این کالاها را نتوانند مصرف کنند و به اشخاص دیگر جامعه بسپارند.

وی می گوید: برای دریافت این سبد کالایی همه مردم به صورت مرتب در صف ایستاده بودند و بدون هیچگونه مشکلی سبد کالایی خود را دریافت می کردند. البته اگر دولت تمام کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی را مشمول می‌کرد، بسیار بهتر بود، چراکه اکثر این قشر جامعه از تمکن مالی سطح متوسط رو به پایین برخوردارند.

براساس ملاحظات خبرنگار ما از فروشگاه‌های مختلف کالاهای عرضه شده از برندهای متفاوت است به نحویکه در یکی از فروشگاه‌های رفاه سطح شهر تهران، برنج هندی در بسته بندی‌های برنج محسن و برنج آوازه توزیع می‌شد اما در سایر فروشگاه‌ها از برنج های هندی با برند های متفرقه استفاده می‌شود، این موضوع دربارهٔ بسته‌بندی‌های انواع روغن نیز وجود دارد و برندهای روغن‌های توزیع شده در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.
کیفیت توزیع سبد کالایی در همه فروشگاه‌ها یکسان نیست و برخی متصدیان فروشگاهی برخورد مناسبی با مردم ندارند. مردم برای دریافت سبد کالایی در دمای ۵- درجه و در حالیکه در بعضی نقاط تهران با بارش برف و باران مواجه می باشند در حیاط فروشگاه و در مقابل انبار فروشگاه ها صف های طویل تشکیل داده‌اند. به نظر می‌رسد همان گونه گه آقای روحانی اشاره داشت برخوردهایی از این دست در شأن مردم شریف ایران نباشد چرا که سیاستهایی از این دست می‌توانست با رعایت بسیاری از مناسبات اجتماعی و با مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر اجرا شود.

در هر صورت در وضعیت بوجود آمده بهترین حالت آن است که مردم به تدریج و در روزهای مختلف برای دریافت سبد کالایی مراجعه کنند تا با مشکلات ذکر شده مواجه نشوند چرا که از صبح امروز در خصوص بعضی کارتهای بانکی نظیر بانک تجارت، پاسارگاد، صادرات و در بعضی فروشگاه‌ها بانک ملی با اختلال شبکه مواجه است.

بدیهی است اگر دولت قرا راست در طول چهار سال آینده  در مسیر اجرای پروژه‌های بزرگ ملی  گام بردارد بایستی علاوه بر کار کارشناسی قوی در تدوین و تنظیم برنامه‌های خود، بستر را برای تولید و استخراج اطلاعات دقیق از مختصات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور فراهم کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.