تشکیل کمیته ویژه پیگیری آزادی مرزبانان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته ویژه پیگیری موضوع ربوده شدن مرزبانان ایرانی خبر داد و گفت: ما برای پیشرفت کار اقدامات خود را تشدید کرده و هیچگونه تسامحی را نیز دراین باره نمی پذیریم

خبراقتصادی:ابراهیم رحیم پور عصر جمعه اظهار داشت: وزارت امور خارجه وظایف حرفه ای خود را از زمان ربوده شدن مرزبانان ایرانی با جدیت انجام داده و موضوع را از طرق مختلف پیگیری می کند.

رحیم پور افزود: وقتی خبر به شهادت رسیدن یکی از این مرزبانان انتشار یافت، آن هم در حالی که هنوز با قاطعیت نمی توان از صحت این خبر مطمئن شد و از سوی دیگر کشور در تعطیلات نوروزی بسر می برد، بنابراین وزارت خارجه کمیته ای را برای پیگیری و اقدام فوری در خصوص روشن شدن موضوع و رهایی این سربازان ایرانی اسیر در دست گروهک تروریستی جیش العدل شکیل داده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد که در طی این مدت اقدامات لازم از سوی این وزارتخانه و همچنین ارگان ها و نهادهای مرتبط دیگر انجام شده است، با این حال با تشکیل این کمیته تلاش ها برای آزادی مرزبانان ایرانی ربوده شده شدت بیشتری گرفته است.

رحیم پور همچنین از دستور رییس جمهوری به وزراتخانه های امور خارجه و کشور و سایر نهادها و ارگان های مربوطه اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه نیز به همه نهادهای مرتبط ابلاغ کرده است که مستندات خود را ارائه کنند تا این وزارتخانه قادر باشد اقدامات جامع و همه جانبه خود را انجام دهد.

وی به تماس تلفنی رییس جمهوری با نواز شریف اول وزیر پاکستان و ارسال نامه دکتر ظریف به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در خصوص این اقدام تروریستی اشاره کرد و گفت:علاوه براین طی چندین ساعت قبل در تهران نیز ملاقات هایی دراین خصوص انجام شده است.

رحیم پور یادآور شد: علاوه براین دکتر روحانی نیز در حاشیه نشست چهار جانبه با حضور رؤسای جمهوری افغانستان، تاجیکستان و پاکستان دربارهٔ وضعیت مرزبانان ایرانی گفت وگو کرده و نسبت به هرگونه سستی و اغماض در خصوص مبارزه با افراطی گری و تروریسم اخطار داده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان این که تا به نتیجه رسیدن آزادی گروگان های ایرانی در مرز پاکستان اقدامات دیگری نیز در دستورکار وزارت خارجه و این کمیته ویژه قرار دارد، خاطرنشان کرد: ما با دولت پاکستان به صورت دائم در تماس هستیم و مقامات پاکستانی همکاری های اطلاعاتی فشرده ای را با مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند و درعین حال قبول کرده اند که اقدامات دیگری نیز برای حل این موضوع انجام دهند.

رحیم پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در صورت مقابله نکردن با پدیده شوم تروریسم آثار و ابعاد آن سایر کشورهای منطقه را نیز در برخواهد گرفت و لذا برخورد با این موضوع وظیفه همه کشورهاست.

وی با بیان این که طی روزهای آینده جلسات مختلفی در وزارت خارجه برای پیگیری این موضوع تشکیل خواهد شد، گفت: علاوه بر پیگیری از طریق تماس با مقامات پاکستانی ما تلاش های خود را از طریق محافل بین المللی مثل شورای امنیت سازمان ملل دنبال می کنیم.

به عقیده این مقام مسوول در وزارت امور خارجه، سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد ربودن مرزبانان ایرانی در مرز پاکستان، انفجارهای پیشاور پاکستان، بیروت، لبنان و اقدام تروریستی علیه مهندسان ایرانی در عراق همه از یک منبع دنبال می گردد.

رحیم پور اضافه کرد: البته در قضیه انفجار در نزدیکی کنسولگری ایران در پاکستان ما با همکاری مقامات این کشور روبرو بودیم که مانع از وارد شدن خسارت به نیروهای ایرانی شدند،اما درعین حال بعضی مسائل مبهم وجود دارد که چرا مقامات این کشور اقدامات جدی و پیشگیرانه بیشتری انجام نمی دهد.

معاون وزیرامور خارجه عنوان کرد: گروهک تروریستی جیش العدل از طریق یکی از منابع مستقل خود خبر به شهادت رساندن یکی از مرزبانان را اعلام کرده و هنوز دولت پاکستان این موضوع را تایید نکرده که این اتفاق چگونه و در چه مکانی رخ داده است و لذا ما هم هنوز نمی توانیم این امر را تایید کنیم.

رحیم پور اظهارامیدواری کرد که با اقدامات انجام شده به زودی شاهد آزادی همه مرزبانان ایرانی ربوده شده باشیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه (ششم فروردین ماه) در تماسی تلفنی با محمد نواز شریف اول وزیر پاکستان خواستار اقدام جدی و فوری این کشور برای دستگیری تروریست ها و آزادی فوری پنج سرباز ایرانی شد.

علاوه براین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز دربارهٔ مرزبانان ربوده شده ایرانی و اقدامات تروریستی علیه ایران نامه ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشت و از وی خواست تا این نامه به عنوان سند مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر ملل متحد منتشر شود.

بیش از یک ماه و نیم پیش پنج مرزبان ایرانی در مناطق مرزی پاکستان توسط گروههای تروریستی وابسته به گروهک جیش العدل ربوده و به نقطه نامعلومی منتقل شدند./ ایرنا


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.