تصادفات جاده ای تا سال ۲۰۲۰ دومین عامل مرگ و میر می گردد

فروردین ۱۴۰۳

نقاط اتفاق خیز که بر اساس آمار تصادفات تعیین می گردند، چند سالی است که در کشور ما توسط سازمان های مربوط به تدریج در حال شناسایی و بررسی می باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، بر اساس تجربه دیگر کشورها رفع اتفاق خیزی این نقاط که گاهی هزینه های مالی سنگینی را هم در پی دارد می تواند نجات بخش جان بسیاری از هموطنان گردد.

پوریا محمدیان معاون حمل و نقل و ترافیک گفت: امسال بیش از ۷ نقطه اتفاق خیز در شمال پایتخت با اجرای طرحهای ترافیکی با صرف هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد ریال، ایمن سازی شد.

با توجه به رشد روز افزون تعداد وسایل نقلیه و افزایش سرعت با احداث راهها پیش بینی می گردد تا سال ۲۰۲۰ تصادفات ترافیکی جاده ای به سومین عامل اصلی تبدیل شوند.
محمدیان تصریح کرد: طراحی و اصلاح هندسیهای معابر در سطح منطقه به منظور ایجاد دسترسی ایمن و روان ، رفع نقاط اتفاق خیز و گره های ترافیکی با بررسی کارشناسان و درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و پس از تصویب سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در منطقه اجرا می گردد.

نقاط اتفاق خیز در ایران به سبب نبود یک برنامه ریزی مدون در شناسایی و الویت بندی این نقاط و بانک اطلاعاتی مناسبی که شناسنامه نقاط اتفاق خیز کشور در آن ثبت شده است و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی در سطحی پایین و ناکافی قرار دارند.
محمدیان عنوان کرد: ایمن سازی در تقاطع های پرتردد شمال تهران از جمله تقاطع شهید اعجازی (آصف) شهید سر لشکر فلاحی (زعفرانیه)، راستگرد خیابان شهید لنگری- بزرگراه شهید بابایی، بزرگراه شهید آیت الله صدر- شهید لنگری، اصلاح هندسی میدان نوبنیاد، سبکرو- تقاطع خیابان یاس و موثقی و موارد دیگر اجرا شده است.
تعداد تصادفات جاده ای در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم آن نیز در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بیشتر است، توجه به این نکته که ۸۰ درصد ترافیک کشور و ۷۵ درصد تصادفات بد روی ۲۰ درصد از جاده های بین شهری و بین استانی رخ می دهند و این که اکثر تصادفات بر روی ۱۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از مجموع ۸۵ هزار کیلومتر از راههای بین شهری و بین استانی رخ می دهد، تحقیق و سرمایه گذاری بیشتر در این مورد ضروری به نظر می رسد.

معاون شهردار منطقه یک بهروز رضایی در ادامه افزود: اصلاح هندسی بزرگراه شهید بابایی و خیابان شهید لنگرودی با هدف ایجاد دسترسی مناسب شهروندان محله اراج و دیگر شهروندان از بزرگراه و افزایش ایمنی در تردد وسایل نقلیه انجام شده است.
وی بیان کرد: در این محدوده راست گرد و اصلاح هندسی نیز اجرا شد.
رضایی خاطرنشان کرد: اصلاح میدان جهت دسترسی ایمن به خیابان سبکرو از دیگر اقدامات ترافیکی بوده که طی آن معبدی به عرض ۹ متر ایجاد شد.

رضایی در این باره گفت: در تقاطع خیابان یاس و موثقی در محله امامزاده قاسم (ع) نیز که دارای اختلاف ارتفاع نامناسب و عرض اندک در محل قوس است و خط تصادف در تردد خودروها همواره محتمل است و در فصلهای سرد سال با بروز نزولات آسمانی انسداد این تقاطع مکرر اتفاق می افتد ایمن سازی و خوف ترددهای خطر ساز با اصلاح هندسی این تقاطع در دستور معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار گرفت و اجرا شد.

با توجه به آمار حوادث ترافیکی مرگبار در کشور و این که درصد قابل توجهی از تصادفات کشور در استان خراسان رضوی به وقوع می پیوندد لازم است به بررسی عوامل مؤثر در وقوع تصادفات ترافیکی پرداخته شود./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.