تصانیف اجرا نشده موسیقی ایران در «شهر بی‌صدا» شنیده می‌شود

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: تصنیف اجرا نشده عارف قزوینی به همراه ۳ تصنیف از موسیقی قدیم ایران که تا کنون شنیده نشده‌اند در آلبوم «شهر بی‌صدا» منتشر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان و به نقل از روابط عمومی آلبوم «شهر بی‌صدا»، امیرمحمد تفتی خواننده این آلبوم درباره روند شکل گیری «شهر بی‌صدا» گفت: این اثر به دنبال همکاری من با کیوان ساکت در آلبوم نای شکسته و نیز دوستی و همراهی ۱۲ ساله‌ام با این هنرمند شکل گرفت و به دنبال آن دیگر هنرمندان از جلمه سامان احتشامی به واسطه ترکیب سازی تار و پیانو در این آلبوم و نیز ارژنگ کامکار نوازنده تنبک به ما ملحق شدند.

وی با اشاره به قطعات این اثر افزود: در این آلبوم ۴ تصنیف را به انتخاب خودم گنجانده‌ام که یکی از آن‌ها متعلق به عارف قزوینی است که تا به حال اجرا نشده است. این تصنیف در کتاب فرامرز پایور به روایت عبدالله دوامی آمده که تا کنون عینا اجرا نشده البته بند آخر این تصنیف در کتاب درج نشده که ما طبق قواعد نت نگاری شده آن این بند را به آن اضافه کردیم.

این خواننده ادامه داد: سه تصنیف دیگر نیز قدیمی و متعلق به دورانهای بسیار گذشته است که تا کنون در هیچ اثر و کنسرتی خوانده نشده‌اند. این تصانیف با تلفیق شعر و موسیقی آن زمان و بر اساس قواعد ۷۰ سال پیش ساخته شده‌اند به گونه‌ای که زمان ساخت یکی از آن‌ها مشخص نیست.

تفتی با بیان اینکه تمامی این تصانیف شناسنانه دار هستند، بیان داشت: هیچ کدام از قطعات این آلبوم تا کنون شنیده نشده‌اند و ما آن‌ها را بدون بازسازی و با ترکیبی که در گذشته خلق شده‌اند اجرا کرده‌ایم البته مقدمه ۳ تصنیف از این مجموعه را کیوان ساکت ساخته است.

خواننده آلبوم «شهر بی‌صدا» در خصوص همکاری با کیوان ساکت، احتشامی و کامکار گفت: کیوان ساکت و احتشامی تکنیکی‌ترین نوازندگان حال حاضر هستند که توانسته‌اند در زمینه ساز خودشان شیوه خاصی را خلق کنند بر این اساس و با توجه به فضای آلبوم از این دو هنرمند در کار بهره بردم همچنین ما چندین پیشنهاد برای نوازندگی تنبک داشتیم اما ارژنگ کامکار به لحاظ فکر و روحی با ما عجین‌تر بود به همین خاطر با همفکری دوستان، ایشان را دعوت به همکاری کردیم.

تفتی در خاتمه خاطر نشان کرد: «شهر بی‌صدا» روایت فضای اجتماعی حال حاضر است که به زودی از طریق انتشارات آوای باربد در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

منبع: موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir


موسیقی ایرانیان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.