تصاویر شفقهای زیبای قطبی در آسمان

مشاهده نورهای شمالی یا شفقهای قطبی زیبا در برخی از نقاط دنیا که به علت طوفان اخیر خورشیدی صورت گرفته بود رصدگران آسمان را شگفت زده کرده بود.

روز جمعه ۳۱ آگوست ( ۱۰ شهریور ماه) خروج جرم از تاج خورشیدی صورت گرفت و ابر بزرگی از ذرات باردار با سرعتی بیش از ۵٫۱ میلیون کیلومتر در ساعت وارد فضا شدند که این خروج جرم هوای زودگذری در مگنتوسفر زمین ایجاد کرد و چشم اندازهای زیبایی را برای ستاره شناسان و رصدگران آسمان در ارتفاعات بالا رقم زد.

خروج جرم از تاج خورشیدی، یک فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدانهای مغناطیسی است که تاج خورشید بیرون می ‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌ آید.

هنگامی که این پدیده رخ می ‌دهد اجرام به سوی زمین حرکت می ‌کنند و امواج شوک به وجود می‌ آورند که باعث طوفان جئومغناطیسی می‌شود و مگنتوسفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این پدیده باعث به وجود آمدن شفق قطبی و اختلال در عملکرد رادیو می‌شود و همچنین به ماهواره و انتقال انرژی الکتریکی آسیب وارد می ‌کند.

اوولی سالومونسن عکاس از خروج حداکثری شفقهای شمالی را جنگلی نزدیک نیاماکا در فنلاند گرفته است. وی ۲۰۰ کیلومتر در شرایط جوی نامساعد رانندگی کرده تا به این نقطه برسد، اما براساس اظهارات سالومونسن، چشم انداز و منظره ای که از آن عکس گرفتم ارزش این مسیر طولانی را داشت.

وی افزود: به تنهایی در اعماق جنگل ایستاده بودم و در انتظار نمایش این نورها بالای سرم بودم، حتی یک ماه روشن نیز نتوانست این نمایش زیبا از نور را خراب کند.

این عکاس گفت: ماه بزرگ در آسمان معمولا برای افرادی که شفقهای قطبی را تماشا می کنند مسئله مطلوبی نیست، اما ماه در آن شب شرایط عکاسی کاملا جادویی فراهم کرده بود.

نورهای شمالی و جنوبی وقتی ایجاد می شوند که ذرات باردار خورشید با مولکولهای بالای اتمسفر زمین برخورد می کند و درخشش ایجاد می شود.

شفقهای قطبی معولا در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می ‌خورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام بر گرفته از نام ایزدگونه رومی سپیده ‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال ۱۶۲۱ توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می ‌شود زیرا آنها اکثراً در نیم کره شمالی رویت می ‌شوند و با نزدیک شدن بیشتر به قطب شمال با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری وجود دارد که بتوان این پدیده را مشاهده کرد.

خورشید که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ خاموش بوده است سال گذشته بیدار شده و شراره ها و خروج جرمهای شدیدی طی دو سال گذشته داشته است. محققان افزایش فعالیتها را در آینده نزدیک پیش بینی کرده اند.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.