تصاویر ماهوارهای ناسا از آتشفشان روسیه

۲۰م آذر ،

تازه ترین مطلب انتشار یافته در این وبلاگ تصاویر جالبی از آتشفشان «تولباچیک» روسیه است که دیدنش خالی از لطف نیست.

به گزارش مجله شبانه  ممتاز نیوز، علی داودی در آخرین نوشته وبلاگ خود آورده است:

یک ماهواره ناسا توانسته در منظره‌ای جالب، تصاویری از آتشفشان «تولباچیک» روسیه را به ثبت برساند که در آنها جریان گدازه‌ها در نور مرئی و مادون قرمز به نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا، تصویر نور مرئی از دوربین پیشرفته زمینی ماهواره «رصد زمین ۱»، توده‌هایی از بخار و خاکستر را با جریان گدازه تیره‌رنگ در اطراف این آتشفشان به نمایش درآورده است.

در مقابل، تصویر مادون قرمز و مرئی، یک رود قرمز را به نمایش گذاشته که از میان زمینه سبز و زرد در جریان است.

این نسخه از منظره، بدلیل استفاده از رنگ‌های کاذب برای ارائه طول موج‌های متفاوت در بخش طیفی مادون قرمز از این شکل عجیب برخوردار است.

رنگ قرمز خونی نشانگر دمای سطحی بسیار بالای گدازه بوده در حالیکه رنگهای سبز نشان‌دهنده دمای خنک‌تر اطراف در شبه‌جزیره کامچاتکا است.

ماهواره «ترا»ی ناسا نیز یک تصویر مشابه مادون قرمز و مرئی از این آتشفشان ارائه کرده که در آن تصویری از این آتشفشان در ۱۹ ژوئیه با داده‌های تازه مادون قرمز در سوم دسامبر از جریان گدازه ترکیب شده است.


رود گدازه آتشفشان تولباچیک از میان صحنه برفی

این فوران نشانگر بیدار شدن تولباچیک پس از ۳۶ سال است. جریانات گدازه تا کنون سبب تخریب دو کمپ تحقیقاتی و تعطیلی اجباری مدارس روستاهای اطراف شده است.

برخی کارشناسان اخطار داده‌اند که این آتشفشان ممکن است یک فوران با قدرت مشابه آتشفشان ایافیاتلایوکوتل در ایسلند داشته باشد که در سال ۲۰۱۰ برای چند هفته سبب اختلال در برنامه پروازهای میان قاره‌ای شده بود.


آتشفشان تولباچیک در موج مادون قرمز و مرئی

در روزهای قبل مقامات روسیه حالت اخطار این آتشفشان را از قرمز به نارنجی تخفیف داده‌اند. با این حال دیدن صحنه‌های فعالیت تولباچیک برای بسیاری از علاقه‌مندان جالب است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.