تصمیم‌های جدید برای ابن‌بابویه – ایسنا

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید:‌ قرار است تا چند روز آینده در جلسه‌ای با حضور مسوولان اوقاف و میراث فرهنگی، وضعیت گورستان ابن‌بابویه به طور کامل بررسی و تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، قبرستان ابن‌بابویه شهرری در طول یک ماه گذشته آن‌قدر حرف و حدیث داشته و تجربیات مختلف از طرح ساماندهی‌ را به جان خریده که این ‌روزها به استراحت نیاز دارد؛ هرچند در حال حاضر نیز هر نوع اقدام اجرایی از سوی متولیان بقعه شیخ صدوق و امامزاده هادی (در ضلع شمالی قبرستان ابن‌بابویه) متوقف شده تا نتایج جلسه‌ نهایی برای برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر در این محوطه تاریخی اجرایی شود، اما با وجود پراکنده شدن سنگ‌قبرهای شکسته‌شده در ضلع جنوبی قبرستان، همچنان صدای زنگ هشدار در این محوطه‌ تاریخی بلند است.

مرتضی ادیب‌زاده – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، به انجام مکاتبات اداری با اوقاف از سال ۱۳۹۷ اشاره می‌کند و می‌گوید: در آن زمان برای نخستین‌بار پروژه ساماندهی این قبرستان متوقف شده بود که پس از آن قرار شد اداره کل اوقاف طرح کلی خود را برای این محوطه تاریخی به میراث فرهنگی بفرستد تا در نهایت کلیت این طرح در میراث فرهنگی بررسی و قرار شد اجرای طرح بر اساس اعلام نظر میراث فرهنگی اجرایی شود.

او با بیان این‌که در مدت زمانی اداره اوقاف بدون هماهنگی به انجام یک‌سری کارها در این قبرستان تاریخی اقدام کرده بود، ادامه می‌دهد: بعد از اطلاعِ میراث فرهنگی، بلافاصله با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی کار متوقف شده و مقرر شد تا در جلسه‌ای با حضور مسوولان اوقاف و میراث فرهنگی شهرری و معاونت میراث استان تهران و یگان حفاظت موضوع بررسی و تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شود.

او اما درباره‌ سنگ‌قبرهای شکسته و پراکنده‌شده در بخش‌های مختلف این محوطه‌ تاریخی، اظهار می‌کند: برای آخرین‌بار متولیان میراث فرهنگی دهم شهریور از این قبرستان تاریخی و وضعیت کارها در این منطقه دیدن کردند، اما هیچ گزارش تخریبی به استان ارسال نشده بود.

او با این‌ وجود تاکید می‌کند: میراث فرهنگی کتبا به اوقاف اعلام کرده است که با توجه به ثبتی بودن این قبرستان تاریخی و اهمیت و جایگاه تاریخی و فرهنگی این محوطه برای انجام هر نوع اقدامی، با توقف کار نخست باید طرح‌ها در جلسه‌ای با میراث فرهنگی بررسی و اعلام نظر نهایی شود که امیدواریم این جلسه در هفته پیش رو برگزار شود.

امیرمصیب رحیم‌زاده – مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ری – نیز پیش‌تر بعد از بررسی‌هایی درباره‌ فعالیت مینی لودر در قبرستان ابن‌بابویه به ایسنا گفته بود:‌ بعد از بررسی‌های انجام‌شده و تطابق تصاویر موجود از ضلع شمال غربی قبرستان ابن‌بابویه، به این نتیجه رسیدیم که هیچ قبری در این نقطه تخریب نشده است. از سوی دیگر با حضور بابکت (مینی‌لودر) در ضلع غربی مسجد ماشاءالله در بقعه امامزاده هادی و در ضلع شمالِ غربی بقعه شیخ صدوق، بر اساس مستندات ارائه‌شده، فقط نخاله‌های دپوشده در آن منطقه آواربرداری شده‌اند. در دو طرف این مسیر نیز جدول بوده که نخاله‌ها ریخته شده بود، اما قبری در آن مسیر وجود ندارد که اگر حتی یک قبر بود صاحبان آن با دپو زباله در آن مسیر موافقت نمی‌کردند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.