تصمیم تازهی دربارهٔ پسته به ما ابلاغ نشده است

۲۶ام بهمن ،

45-140.jpg

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار از تمهیدات تازه دولت و ستاد تنظیم بازار در مورد پسته خبر داد و گفت: تا روز یکشنبه ۲۹ بهمن تصمیمات تازه به اتحادیه ابلاغ خواهد شد.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: قیمت پسته دربازار با دلار آزاد محاسبه می‌شود و همین سبب جذاب شدن صادرات پسته برای تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: فروشندگان عمده و خرده فروش بابت فروش پسته به ترتیب سه و ۱۰ درصد سود می‌کنند و تنها برای از دست ندادن بازار داخلی مجبور به خرید پسته با قیمت دلاری می باشند.

او یادآور شد: در حال حاضر پسته کیلویی ۱۰ تا ۱۵ دلار صادر می‌شود که نوسانات قیمت ارز سبب علاقه‌مند شدن تولیدکنندگان به صادرات شده است.

احمدی دربارهٔ ممنوعیت صادرات پسته گفت: این امر شاید در کوتاه مدت و تنها برای شب عید مفید باشد اما با ادامه این کار زحمت چند ساله برای بدست آوردن بازارهای خارجی از بین خواهد رفت.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان کرد:‌ بهترین روش برای جلوگیری از افزایش قیمت و عرضه مناسب پسته، در اختیار گذاشتن پسته عمده به اتحادیه و عرضه کنندگان از سوی دولت است که اگر این کار صورت گیرد اتحادیه و دولت می‌توانند بر قیمت‌ها نظارت داشته باشند تا محصول بی کیفیت با قیمت بسیار بالا به فروش نرسد.

وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ کمبودی در مورد پسته حس نمی‌شود اما به سبب محاسبه قیمت پسته با دلار آزاد تولیدکنندگان محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر می‌کنند.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه آمادگی کامل دارد تا پسته دولتی که از سوی دولت در اختیار آن قرار می گیرد را با قیمت مصوب، کارشناسی و دولتی در اختیار مردم قرار دهد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در نمایشگاه عرضه مستقیم مواد غذایی، شوینده و لوازم آشپزخانه در مورد آجیل شب عید گفته بود که به سبب نوسان قیمت ارز و جذاب شدن صادرات، تولیدکنندگان اشتیاق بیشتری برای صادرات نسبت به عرضه پسته در بازار دارند و اگر پسته‌ای در سطح بازار عرضه شود بر مبنای قیمت صادراتی است.

یدالله صادقی خاطرنشان کرده بود که در این رابطه جلساتی برگزار شده تا تمهیداتی اندیشیده شود که قیمت پسته در بازار کاهش یابد و اگر در این زمینه موفق نشویم قرار بر ممنوعیت صادرات پسته یا افزایش تعرفه صادرات آن است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.