تصمیم عجیب برای پرداخت یارانه دارو

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصمیم های عجیب و غریب خود در قالب یک فراخوان از بیمارانی که بعد از ۲۵ اردیبهشت با افزایش قیمت، داروها را گران‌تر خریداری کرده‌اند خواست تا از طریق سامانه ۱۴۹۰ مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی را دریافت کنند. این درحالی بود که مجلسی‌ها از او خواسته بودند که ما به تفاوت قیمت‌ها(یارانه‌ داروها) را از طریق بیمه‌ها به مردم برساند. اما محمدحسین طریقت با این استدلال که معلوم نیست بیمه‌ها با این پول چه می‌کنند، مردم را به پای تلفن‌ها نشاند تا با شماره گیری ۱۴۹۰ از وضعیت یارانه داروهای خود خبردار شوند اما با تماس خبرنگار ما با این سامانه مشخص شد که کارکنان این سامانه از چند و چون پرداخت یارانه‌ها به بیماران از این طریق خبر ندارند.

از سوی دیگر شهروندان تهرانی در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گویند که این سامانه که برای پیگیری داروهای کمیاب بیماران تاسیس شده، حتی نتوانسته وظیفه اصلی خود که پیدا کردن داروهای لازم برای بیماران خاص است را در این مدت انجام دهد. در نهایت سامانه ۱۴۹۰ ، یک سیستم مثل ۱۱۸ است که کارکنان آن شماره تلفن داروخانه‌های بزرگ در تهران را به بیماران می‌دهد. با این وجود طریقت در روزهای آخر دولت دهم تصمیم گرفته است که بیماران خاص را با یک دفترچه به دنبال یارانه ای بدواند که معلوم نیست از کجا و چگونه باید دریافت شود.

در پایگاه اینترنتی این سامانه هم هیچ توضیحی دربارهٔ چگونگی دریافت یارانه دارو(مابه‌التفاوت قیمت‌ها) دیده نمی شود. طریقت اما در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات وزارت‌بهداشت دربارهٔ وضعیت نابسامان دارو می گوید: « جلسات متعددی در این زمینه برقرار شده است و در جلسه بیستم که شب قبل برگزار شد تصمیم گرفته شد که اشخاصی که بعد از ۲۵ اردیبهشت با توجه به افزایش قیمت‌ها داروی گران قیمت خریداری کرده‌اند از طریق سامانه ۱۴۹۰ مابه‌التفاوت قیمت دارو در بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آنها پرداخت شود.» او در نهایت هم می گوید: «ممکن است بعضی از بیماران موفق به دریافت این یارانه دارو نشوند که این اشخاص می‌توانند از طریق سامانه ۱۴۹۰ این مسئله را اعلام کنند و هزینه دارو را دریافت نمایند.» او در نهایت هم می گوید:« تا آنجایی که سازمان دارو به ما اطلاع داده است برداشت ما از طریق سامانه ۱۴۹۰ است و بعضی داروهای مشابه آن موجود است اما در مورد داروهایی که وجود ندارد می‌توانند تماس بگیرند و راهنمایی شوند.»

این درحالی است که به نقل از شهروندانی که با این سامانه تماس گرفته‌اند بیشترین راهنمایی کارشناسان مبنی بر این است که بیمار از داروی ایرانی و داروی مشابه استفاده کند. مسئله ای که یکبار هم توسط طریقت و از طریق رسانه به گوش عموم رسید و به اعتراض نظام پزشکی منجر شده بود. طریقت برای حل کمبود دارو تصمیم گرفته که صورت مسئله را به طور کلی حل کند بنابراین در نامه ای از پزشکان خواسته بود که داروهای کمیاب را در نسخ بیماران ننویسند که زنگ خطر این تصمیم را نظام پزشکی بلند کرد. هرچند در نهایت مشخص شد که وزارت بهداشت همچنان این رویه را در سرلوحه خود دارد.

یکی دیگر از شهروندان می گوید که سامانه ۱۴۹۰ شماره تلفن چند داروخانه بزرگ تهران را در اختیار او قرار داده تا داروی مورد نظر خود را تهیه کند اما با تماس تلفنی مشخص شده است که داروی مورد نظر در بازار موجود نیست. طبیعتا این سوال افکارعمومی هم بی پاسخ مانده است که وقتی دارویی نیست چرا بیمار را به یک سامانه دلخوش می کنید که بعد از ۲۰ دقیقه تماس مداوم چنین پاسخ گمراه کننده ای به بیمار دهد؟ اما این سوال نه تنها پاسخی نمی یابد که در نهایت این طریقت است که می گوید:«کمبود دارویی در کشور وجود ندارد و کمبودهایی که وجود دارد طبیعی است که در حین مصرف بعضی داروها کاهش می‌یابد.»

طریقت پیش از این هم وعده‌های بی‌سرانجامی به مردم داده بود. او در زمانی که نرخ داروهای ایرانی و خارجی سر به فلک کشید و بسیاری برای تهیه یک دارو مجبور شدند دار و ندار خود را به حراج بگذارند، اعلام کرده بود که خود شخصا از مسئول گرانی داروها شکایت می‌کند؛ شکایتی که هرگز روی دادگاه به خود ندید .

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.