تصمیم نهایی در مذاکرات برجامی باید در سطح بالاتر از دولت انجام شود

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها تنها در مورد تحریم‌های ناشی از برجام می توانند قول دهند، تصمیم نهایی در زمینه مذاکرات برجامی را در حد و حدود روسای جمهور و اینکه کدام دولت اتخاذ کند، ندانست.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از پایان ششمین دور مذاکرات وین در ارتباط با احیای برجام گفت: هنوز هیچ چیز به طور کامل مشخص نیست و آنچه که آمریکایی ها به آن اصرار دارند هنوز جای بررسی دارد اما در این روزها اظهارات آقای ظریف و روحانی را دیدیم که گفتند بالاخره برجام را به یک توافقی رسانده اند.

وی افزود: آمریکایی ها موضوع نشست را به دو قسمت تقسیم کردند. یک بخش مربوط به تحریم هایی است که ناشی از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاده که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از همان ابتدا اعلام کرده که آنها را بر می دارد و شامل نفت و گاز و پتروشیمی و … است. البته لازمه همه اینها پیوستن ایران به FATF بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: بخش دیگری مربوط به تحریم هایی غیر از برجام است. البته ایران تاکید دارد که تمامی تحریم ها باید برداشته شود.

وی معتقد است: اینگونه نیست که آمریکایی ها بخواهند همه تحریم ها را بردارند و این مسئله ممکن نیست، زیرا آمریکایی ها غیر از برجام مسائل مربوط به هسته ای و کمک ایران به برخی از کشورهای منطقه را هم مد نظر دارند.

بیگدلی معتقد است: تصور نمی کنم که به نتیجه مطلوب برسیم اما بر اساس اظهار نظرهای وزیر امور خارجه کشورمان و شخص رئیس‌جمهور تحریم های مربوط به برجام برداشته می شود اما تصمیم نهایی باید در سطح بالاتری در کشور انجام شود. لذا باید صبر کنیم تا آقای عراقچی با هیات مذاکره کننده به ایران برگردند و خروجی کار را ببینیم.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین بیان کرد: به نظر می رسد موضوع در حد ریاست جمهوری نیست که بگوییم کدام دولت آن را به نتیجه می رساند. در واقع در حد و حدود روسای جمهور نیست.

وی یادآور شد: محصول این نشست ها در وین پنج برگ است که برگ اول آن مربوط به مقدمات و برگ‌های دوم و سوم مربوط به برجام و تحریم های برجامی است و در ارتباط با برگ ۴ و ۵ هم ایران به تعهداتی که در برجام پیش بینی شده باید برگردد که البته بعید است تمام زحمتی که در زمینه غنی سازی انجام شده به سمت کاهش برود.

این استاد دانشگاه در پایان یاد آور شد: باید ببینیم طی روزهای آینده چه اتفاقی می افتد. گرچه ما مسئله FATF را حل نکردیم و آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب هم در مناظره های انتخاباتی گفتند که حل برجام دولت قدرتمندی می خواهد. خب دولت قدرتمند اکنون سر کار آمده، ببینیم آیا می تواند به نتیجه برساند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.