تصمیم ویژه برای مسکن ویژه

۲۵ آبان ،

چکیده: رییس اداره راه و شهرسازی استان تهران ۳روز پس از انتصاب در این سمت از پروژه‌ای که با نظر مستقیم وزیر یک فصل پیش در پایتخت رونمایی شد، بازدید کرد و ضمن اخطار به آن دسته از پیمانکارانی که در مراحل ساخت مسکن ویژه تهرانسر تاخیر کرده‌اند، دستور رفع موانع ریز و درشت در مسیر ساخت این پروژه را صادر کرد. در پروژه تهرانسر هم‌اکنون بیش از نصف ظرفیت واحدها، متقاضی فاقد مسکن ثبت‌نام کرده است و روند ثبت‌نام از اشخاص به شرط داشتن شرایط ۴گانه ادامه دارد.

مرد «۱۰۰۰ میلیاردی» مدیریت بازار مسکن تهران را به دست گرفت
تصمیم ویژه برای مسکن ‌ویژه
اخطار به پیمانکاران پروژه تهرانسر: کار نکنید تعویض می‌شوید

رییس تازه سازمان مسکن– اداره راه‌وشهرسازی- استان تهران ۳روز پس از انتصاب در این سمت، برای اثبات «اهمیت آنچه با نظر مستقیم وزیر یک فصل پیش در پایتخت رونمایی شد»، عصر روز سه‌شنبه از مراحل ساخت مسکن‌ویژه تهرانسر بازدید کرد و ضمن اخطار به آن دسته از پیمانکارانی که تاخیر کرده‌اند، دستور رفع موانع ریز و درشت در مسیر ساخت این پروژه را صادر کرد.
پروژه «مسکن‌ویژه» بهار امسال تعریف و ساخت آن اوایل تابستان آغاز شد اما در مرحله تعیین قیمت، از سوی مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی به «مسکن‌تهران» تغییر نام داد تا تصور یارانه‌ای بودن قیمت و تشابه آن به مسکن‌مهر، برای همیشه از ذهن متقاضیان این پروژه پاک شود.
در مسکن‌ویژه، حدود قیمت تعیین‌شده نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در عین حال دریافت آن از متقاضیان قسط‌بندی شده تا تفاوت این پروژه دولتی‌ساز با سایر واحدهای مسکونی موجود در بازار برای خریداران مسکن، از این طریق جلوه کند.
فاز اول مسکن‌‌ویژه در تهرانسر با ظرفیت نزدیک به ۴ هزار واحدمسکونی تاکنون حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
همزمان با آغاز پروژه تهرانسر، قرار بود در سه نقطه دیگر پایتخت یعنی مجاور سعادت‌آباد –تپه‌فراز- حکیمیه و منطقه۲۲ –آتی‌ساز- اجرای سه فاز دیگر مسکن‌ویژه نیز آغاز شود اما به دلایلی از جمله میزان ثبت‌نام متقاضیان، سرعت ساخت‌وساز و قیمت‌ها، هنوز این فازها برقرار نشده است.
در پروژه تهرانسر هم‌اکنون بیش از نصف ظرفیت واحدها، متقاضی فاقد مسکن ثبت‌نام کرده است و روند ثبت‌نام از اشخاص به شرط داشتن شرایط ۴گانه ادامه دارد.
اولتیماتوم تا اسفند
فریبرز واحدی رییس تازه اداره راه‌وشهرسازی استان تهران در اولین بازدید از پروژه مسکن‌ویژه تهرانسر در ابتدای ورود به کارگاه ساختمانی پیمانکاران به خاطر آنچه کندکاری موردی در پروژه توصیف کرد، اخطار داد و گفت: وزارت راه‌وشهرسازی برای شهر تهران از بابت تامین مسکن خانوارهایی که به هر سبب تمایلی به دریافت مسکن‌مهر در اطراف تهران را ندارند، حساب ویژه‌ای باز کرده و به‌خاطر همین حساسیت، اولویت اداره راه‌‌وشهرسازی نیز مسکن‌ویژه است. بنابراین اعمال تاخیر از سوی پیمانکاران و کم‌کاری احتمالی در این پروژه قابل قبول ما نیست و اگر این نوع رفتار دیده شود، چاره‌ای جز تعویض پیمانکار وجود نخواهد داشت. واحدی در عین حال جزئیات پیشرفت فیزیکی واحدهای در دست احداث و بازدهی هر یک از ۵ پیمانکار فعال در این پروژه را مورد پرسش قرار داد و برای حل مشکلات پیمانکاران، وعده داد ظرف چند روز آینده تصمیم‌گیری کند.
وی همچنین با یادآوری اتمام فصل ساخت‌وساز با توجه به بارندگی و سرما، تاکید کرد: واحدهای مسکونی این پروژه حداکثر تا اسفند امسال باید شکل بگیرد و وارد مراحل سفت‌کاری شود.
به گزارش تفسیری «دنیای‌اقتصاد»، عمده پیمانکاران این پروژه خواستار دریافت پیش‌پرداخت بودند که رییس اداره راه‌وشهرسازی در پاسخ گفت: در حوزه راه‌، هم‌اکنون مجموع پیمانکاران رقمی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد با ما دارند و بعضی از آنها بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان ارزش قراردادشان است اما تاکنون یک ریال از آن را هم دریافت نکرده‌اند این در حالی است که ارزش قرارداد پیمانکاران پروژه تهرانسر به مراتب کمتر از نصف این است و نباید به این بهانه، کار متوقف شود.
علاوه بر درخواست دریافت پیش‌پرداخت، تجدیدنظر روی قیمت ساخت این واحدها که مترمربعی ۳۳۰ هزار تومان تعیین شده است نیز خواسته دیگر پیمانکاران از رییس تازه بود. واحدی در این باره به پیمانکاران اعلام کرد: «صورت بها‌ها و جدول محاسبه ریز قیمت همه‌شده واحدها را ارائه کنید تا درباره آن نیز تصمیم‌گیری شود.»
رییس اداره راه‌وشهرسازی تهران در ادامه گفت: اهمیت پروژه مسکن‌ویژه تهرانسر برای وزیر راه‌وشهرسازی را بیشتر از آنکه بنده بخواهم برای شما بازگو کنم، شما خودتان از بازدیدهای هر جمعه وزیر حتما مطلع شده‌اید بنابراین هیچ عذر و بهانه‌ای برای کندکاری و تاخیر در ساخت‌وساز این واحدها پذیرفتنی نیست.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.