تصویب پیش نویس سندنهایی و بیانیه اجلاس

جام جم آنلاین: نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که از روز گذشته آغاز شده بود، عصر امروز با تصویب پیش نویس سند نهایی و بیانیه پایانی خاتمه یافت. بندهای این پیش نویس در سه فصل موضوعات جهانی و بین المللی، توسعه حقوق بشر و اقدامات غرب و ناتو از چند ماه قبل با تشکیل جلساتی در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد از دستاوردهای نشست وزرای خارجه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار جام‌جم آنلاین، شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد از روز یکشنبه ۵ شهریورماه درمحل همایش‌های بین‌المللی صداوسیما آغاز به کار کرد که علاوه بر روز یکشنبه در روز دوشنبه نیز نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو جنبش برگزار شد که در این نشست پیش نویس سند نهایی و بیانیه پایانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش آن به نشست وزرای خارجه اجلاس تقدیم شد.

نشست وزرای خارجه نیز در روزهای سه‌شنبه و امروز چهارشنبه برگزار شد که محور عمده این نشست‌ها بحث و بررسی راجع به سند نهایی اجلاس و بیانیه پایانی آن بود.

در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو که بیش از ۷۰ وزیر خارجه شرکت کردند بیانیه پایانی و همچنین سند نهایی تصویب شد و دقایقی قبل این نشست به کار خود پایان داد.

بندهای این پیش نویس در سه فصل موضوعات جهانی و بین المللی، توسعه حقوق بشر و اقدامات غرب و ناتو از چند ماه قبل با تشکیل جلساتی در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سند آن پس از ارایه به اجلاس شرم الشیخ، در اجلاس کارشناسان ارشد و وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران بررسی و به تصویب رسید تا در اجلاس سران به عنوان مرحله نهایی، بررسی شود و به تصویب اعضا برسد.

تشکیل کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد از دستاوردهای نشست وزرای خارجه به شمار می رود که در پیش نویس سند نیز به آن اشاره شده است و نخستین جلسه آن روز گذشته تشکیل و مقرر شد کارگروه ویژه فلسطین به زودی در نیویورک تشکیل شود تا راهکارهای عملی برای حمایت از عضویت کامل این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر اقدامات حمایتی برای احقاق حقوق فلسطینیان را پیگیری نماید.

قرار است تا صبح فردا در محل اجلاس سران در تهران نشست سران کشورهای عضو جنبش برگزار شود. این نشست که فردا و پس فردا برگزار می‌شود میزبان روسا و سران بیش از ۵۰ کشور و همچنین نمایندگان ۱۲۰ عضو این جنبش است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.