تصویب ۳ سند ملی ارتقای سلامت لبنیات، فرآورده‌های گوشتی و سیلوها

تصویب ۳ سند ملی ارتقای سلامت لبنیات، فرآورده‌های گوشتی و سیلوها

جام جم آنلاین: سه سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی، گوشتی و سیلوها در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد.

بهروز جنت، معاون امور غذایی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر افزود: دو سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت شیر و فرآورده‌های لبنی و فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی، تقریبا شبیه هم هستند و هدف از تدوین آنها کنترل و نظارت بر تمام مراحل تولید این محصولات از مزرعه و حتی قبل از آن در زمینه خاک و زمین تا مراحل برداشت، فرآوری، بسته‌بندی، برچسب‌گذاری، توزیع، نگهداری، عرضه و در نهایت سفره مردم را دربرمی‌گیرد.

به گفته وی در این سند مشخص می‌شود که مسئولیت هر یک از این مراحل با کیست و اگر مشکل و مخاطراتی پیش آمد، چه کسی مسئول است؛ به این ترتیب وزارت بهداشت با نظارت بر هر یک از این مراحل در روند تهیه این محصولات از مزرعه تا سفره تاثیرگذار خواهد بود.

معاون سازمان غذا و دارو افزود:‌ مشکلی که در گذشته وجود داشت این بود که مسئول هر یک از این مراحل و ارتباط بین واحدهای مختلف مسئول در این چرخه مشخص نبود؛ بنابراین به علت نبود انسجام و مدیریت موثر در این مسیر، ممکن بود اتفاقاتی بیفتد که سلامت مردم را به مخاطره بیندازد.

جنت گفت:‌ مساله اینجاست که اگر در هر یک از این مراحل تولید و توزیع محصولات لبنی و گوشتی مشکلی پیش بیاید نهایتا خروجی آن به وزارت بهداشت که متولی و مسئول سلامت مردم است وارد می‌شود، به همین علت وزارت بهداشت با تدوین این سندها که بزودی از سوی هیات دولت ابلاغ خواهد شد؛ مسئول نظارت بر تمام مراحل تولید این محصولات خواهد بود.

وی افزود: واحدهای تولیدی و توزیعی نیز موظف هستند در صورت بروز هر مشکل، موارد را به وزارت بهداشت گزارش کنند.

معاون سازمان غذا و دارو درباره سند ملی ایمنی سیلوها گفت:‌ در مورد سیلوها چون محل نگهداری گندم هستند و دانه‌های گندم یک موجود زنده هستند که می‌توانند کاشته شوند، رشد کنند و به خوشه تبدیل شوند، باید یکسری اصول و ضوابط بهداشتی رعایت و به طور دائم کنترل شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد؛ بخصوص این که محصول نهایی گندم، نان است که قوت غالب مردم ایران است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.