تصویر: مشاهده اولین سیاره که توسط ستاره خود خورده شد

براساس این گزارش این همان سرنوشتی است که کره زمین در حدود ۵ میلیارد سال آن را لمس خواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار دانش های روزممتازنیوز، به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژی،  برای اولین بار است که یک سیاره توسط ستاره اش تخریب می شود.
 
این سیاره که عمرش به پایان رسیده به یک غول سرخ تبدیل شده است و توسط ستاره اش تخریب می شود.
 
بر این اساس، این همان سرنوشتی است که کره زمین در حدود ۵ میلیارد سال از زمانی که خورشید به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد، آن را لمس می کند.
 
در نامه های نشریه اخترفیزیک که توسط یک گروه تحقیقاتی بین المللی توضیح داده شده است، این سیاره توسط ستاره خود وقتی که شروع به رشد می کند،بلعیده شد و تبدیل به یک غول قرمز شده که از طریق فضای پوسته بیرونی آن پرتاب شده است.  
 
با استفاده از تلسکوپ هابی-ابرلی در تگزاس، ستاره شناسان یک سیاره بزرگ در یک مدار بسیار بیضوی اطراف غول قرمز به نام BD 48،۷۴۰، که تا شعاع ۱۱ بار بزرگتر از خورشید است را کشف کردند.
 
براساس این کشف که همراه با ترکیب شیمیایی غیر معمول از ستاره، شواهدی وجود دارد که ستاره های قدیمی توسط یک سیاره بلعیده شده است.
 

یکی از نویسندگان، مونیکا آدموف از  دانشگاه نیکولاس کوپرنیک تورون لهستان گفت: تجزیه و تحلیل اسپکتروسکوپی نشان می دهد که غول قرمز حاوی مقدار غیر طبیعی لیتیم، عنصر بسیار کمیاب در طول ۱۴ میلیارد سال پیش،است.
 
 این برنامه نادر محققان را برای پیدا کردن این عنصر در ستاره ها و به مقدار زیادی شگفت زده کرده است.
 
نظریه پردازان، ستاره شناس الکساندر وولسازان از دانشگاه ایالتی پن آمریکا،که  همچنین کاشف اولین سیاره در خارج از منظومه شمسی است، گفت: چند شرایط بسیار خاص شناسایی کرده اند ، که در آن لیتیوم در بر داشته است که در حال حاضر در یکی دیگر از ستاره ها وجود دارد.
 
وی افزود: در مورد BD 48،۷۴۰ این احتمال وجود دارد که لیتیوم در حالی که ستاره این سیاره را هضم می کند،تولید شده است و برای تایید می کنند که فراوانی لیتیم در اطراف ستاره به علت تخریب این سیاره و همچنین حضور سیاره دیگری است که ۱٫۶ برابر جرم سیاره مشتری و بسیار غیر منتظره در مدار بیضی شکل یک سیستم سیاره ای که تا کنون توسعه یافته است، وجود دارد.
 
از آنجا که فعل و انفعالات گرانشی میان سیارات مسئول  مدار های عجیب و غریب هستند، ستاره شناسان گمان می برند که “شیب” این سیاره در ستاره ممکن است با توجه به بازمانده این سیاره پشت سر هم از انرژی که در مدار غیر عادی پرتاب می کند،استفاده کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.