تصویب طرح استاندارد تخلیه فاضلاب در دریای خزر

محیط زیست > آب– گروه محیط‌زیست:
چندی پیش رئیس محیط‌زیست جمهوری آذربایجان، ایران را متهم به آلوده‌کردن دریای خزر کرد و گفت: عمده‌ترین عامل آلودگی خزر فاضلاب‌هایی است که از خاک ایران به خزر وارد می‌شود.

 این در حالی است که بنا به شواهد موجود آلودگی‌های ناشی از عملیات اکتشاف و استخراج نفت در جمهوری آذربایجان در آب‌های خزر به‌ویژه در باکو بزرگ‌ترین عامل آلوده‌کننده دریای خزر محسوب می‌شود. در این شرایط معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه استاندارد تخلیه فاضلاب در دریای خزر به‌زودی تدوین می‌شود، گفت: این طرح بهمن‌ماه امسال برای اجرا به تمام استان‌های ساحلی ابلاغ می‌شود.

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: از آنجایی که اکوسیستم دریای خزر با سایر آب‌های کشور بسیار متفاوت است تدوین استاندارد تخلیه فاضلاب برای این دریا ضروری بود. به گفته وی، در حال حاضر استاندارد تخلیه فاضلاب برای دریای خزر تدوین شده و در حال طی کردن مجاری قانونی برای تصویب نهایی است. کرباسی با بیان اینکه تا‌کنون هیچ استانداردی در زمینه تخلیه فاضلاب نداشته‌ایم، اظهارداشت: این استاندارد مانند خط‌کشی است که در اختیار ادارات کل محیط‌زیست استان‌های ساحلی قرار می‌گیرد تا براساس آن از ورود غیرمجاز هرگونه پساب خانگی و صنعتی در آب‌های خزر جلوگیری شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با ابلاغ این استاندارد‌ها در بحث پساب‌ها، آلایندگی‌های صنعتی و به‌ویژه فاضلاب‌ها و پسماندها مدیریت بایسته انجام می‌شود تا دیگر هیچ‌گونه آسیبی به محیط‌زیست دریایی وارد نشود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.