تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری

‘پرویز گرشاسبی’ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از این میزان، مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و برای نخستین بار مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از شورای عالی آب به این بخش اختصاص می یابد که با تخصیص این اعتبار تحول چشمگیری در بخش عملیات آبخیزداری کشور اجرایی می شود.

وی توضیح داد: اکنون ۱۶۴ میلیون هکتار از مناطق کشور جزو حوزه آبخیزداری محسوب می شوند که ۱۲۵ میلیون هکتار از آن به دلیل فرسایش خاک، سیلاب، خشکسالی و بیابان در اولویت برنامه های آبخیزداری قرار دارد.

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها تاکید کرد: از ابتدای فعالیت عملیات آبخیزداری در کشور از سال ۱۳۳۸ تاکنون، ۲۵ میلیون هکتار از مناطق بحرانی از لحاظ فرسایش خاک و سیلاب مورد عملیات آبخیزداری قرار گرفته اند.

گرشاسبی ادامه داد: با اختصاص اعتبارات ویژه شورای عالی آب پیش بینی می شود ۲ میلیون هکتار از مناطق بحرانی تحت پوشش عملیات ابخیزداری قرار گیرد.

وی یادآورشد که در صورت اختصاص تمام اعتبارات بخش آبخیزداری، پیش بینی می شود ۱٫۲ دهم میلیون هکتار به سطح حوزه های آبخیزداری کشور اضافه شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری توضیح داد:با وجود اعتبارات مناسب امسال، انتظار می رود حدود ۲۹ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گیرد.

معاون سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به اعتبارات شورای عالی آب امسال رویکرد کاهش اثرات خشکسالی، کنترل سیل و توسعه عملیات آبخیزداری در مناطق گرم و خشک همچون استان های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرایی خواهد شد.

گرشاسبی با یادآوری اینکه سال گذشته مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری مصوب شده ، افزود: با اختصاص ۸۰ درصد از اعتبارات یادشده، حدود یک میلیون هکتار به سطح عملیات آبخیزداری کشور اضافه شد.

این مقام مسوول در سازمان جنگل ها تاکید کرد: حوزه آبخیزداری در ایران با تمرکز و نگاه کاهش رسوب درسدهایی همچون سفیدرود، کرج ،لار، لتیان، زاینده رود، جیرفت، کارون، کرجه اقدامات موفقیت آمیزی داشته است.

گرشاسبی ، رشد حوزه آبخیزداری را در سال های اخیر مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون ۱۱ طرح ملی برای حوزه های آبخیزسفید رود، کارون، کرخه، دریاچه ارومیه، سدهای کوچک، سدهای در دست ساخت و کویر مرکزی ترسیم شده است.

** نقش موثر اجرای طرح ملی حبله رود در مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور

به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، اجرای طرح ملی مدیریت پایدار منابع آب وخاک -حبله رود- الگوی مناسبی برای مدیریت جامع حوزه آبخیز کشوراست.

گرشاسبی افزود: این طرح با همکاری دفتر برنامه عمران ملل متحد (UNDP) درحال اجرا است.

معاون سازمان جنگل ها، نقش کارشناسان دفتر بین المللی جهت انتقال تجربیات کشورهای مختلف در پیشبرد این طرح در کشور را حائز اهمیت دانست.

وی ادامه داد: این طرح به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافی سرحوزه، میان حوزه و پایین دست به عنوان پایلوت در شهرستان های فیروزکوه و دماوند از توابع استان تهران اجرایی می شود.

گرشاسبی توضیح داد: در مدیریت جامع حوزه آبخیز ارتباط منطقی بین سر حوزه ، میان حوزه و پایین دست برقرار می شود و مشارکت مردمی و دستگاه های ذیربط در اولویت قرار دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در صورت کسب موفقیت در اجرای طرح حبله رود این طرح در تمامی حوزه های آبخیز کشور قابل تعمیم خواهد بود.

این مقام مسوول در سازمان جنگل ها به ایجاد ظرفیت سازی برای تداوم اجرای این طرح اشاره کرد وگفت: در مرحله جدید باید به سمت ظرفیت سازی سازمانی حرکت کنیم تا این طرح به عنوان الگویی برای مدیریت جامع حوزه آبخیز در نظر گرفته شود.

معاون سازمان جنگل ها افزود: در مرحله نخست، برنامه ریزی برای پایداری منابع آب وخاک طراحی شد، اکنون در تلاشیم برای اجرای مرحله جدید این طرح اکوتوریسم و صنعت گردشگری نیز مورد توجه قرار دهیم که به طور حتم از تخریب عرصه های منابع طبیعی و حوزه های آبخیز جلوگیری خواهد شد.

اقتصام**۹۱۸۶**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۲۶۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.