تصویر قدرتمندترین ابر رایانه جهان

۴شنبه ۱۰م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

واحدهای پردازش گرافیک GPU که برای بازی های رایانه ای ایجاد شدند برای ساخت یکی از قدرتمندترین ابرریانه های جهان مورد استفاده قرار گرفته اند.

آزمایشگاه ملی اوک ریج وزارت انرژی آمریکا می گوید این ابررایانه که تایتان نام دارد می تواند ۲۰ هزار تریلیون محاسبه را در ثانیه انجام دهد و توان محاسباتی غیرمنتظره ای را برای تحقیقات در انرژی، تغییرات اقلیم، موتورهای کارا مواد و دیگر زمینه های تحقیقاتی دارد.

تایتان ۱۰ برابر قدرتمند تر از ابررایانه پیشین این آزمایشگاه موسوم iبه جاگوار است.

این سیستم حاوی ۱۸ هزار و ۶۸۸ نود (node) است که هر کدام ترکیبی از پردازشگرهای ۱۶ هسته ای AMD Opteron 6274و  واحد پردازش گرافیک NVIDIA Tesla K20است.

 

این ترکیب iبه تایتان امکان می دهد تا فضایی معادل جاگوار اشغال کند در حالی که میزان بسیار اندکی بیش از این ابررایانه برق مصرف خواهد نمود.

جف نیکلاس مدیر این آزمایشگاه گفت: یکی از چالش های ابررایانه های امروزی، میزان برق مصرفی است. ترکیب واحد پردازش گرافیک(GPU) و CPUدر یک سیستم واحد، برق کمتری نسبت iبه CPUهای تنها مصرف می نماید و در نهایت آلودگی های زیست محیطی کمتری iبه جا می گذارد.

تایتان می تواند فرایندهایی که انجام آنها یک تا پنج سال طول می کشد را طی یک روز انجام دهد. جاگوار محاسبات سه ماهه را طی یک روز انجام می دهد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال iبه کلوب


کامپیوتر و IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.