تضمینی برای ایمنی غذا وجود ندارد

۸فروردین ۱۳،

مطالعات جهانی نشان می دهد که امکانات، شرایط و صنایع فرآوری برای حذف تمام آلودگی ها و عوامل بیماری زای مرتبط با غذا فراهم نیست و در واقع در حال حاضر، تضمینی برای ایمنی غذا در همه کشورها وجود ندارد.

محمد کاظم شفیعی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: با وجود اینکه امکانات و حجم بسیاری از مواد غذایی در جهان موجود است، اما این امکانات به درستی توزیع نشده است.

وی با بیان اینکه در بعضی از کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه روزانه حجم بسیاری از مواد غذایی دور ریخته شده و اسراف بسیاری در این زمینه صورت می گیرد افزود: در مقابل در بعضی از کشورها و مناطق جهان، وضعیت تغذیه ای به اندازه ای  اسفناک است که بعضی از خانواده ها از داشتن حتی یک وعده غذایی نیز محروم می باشند.

شفیعی گفت: همان مقدار محدودی از مواد غذایی که در بعضی از کشورهای درحال توسعه وجود دارد به طور مساوی تقسیم نمی شود و همچنین ضریب بهداشتی و ایمنی پائینی دارد.

وی با اشاره به نبود امکانات و شرایط بهداشتی و ایمنی برای مواد غذایی تأکید کرد: مطالعات جهانی نشان می دهد که امکانات، شرایط و صنایع فراوری برای حذف تمام آلودگی ها و عوامل بیماری زای مرتبط با غذا فراهم نیست و در واقع در حال حاضر تضمینی برای ایمنی غذا در همه کشورها وجود ندارد.

شفیعی گفت: سبب اصلی این مشکل، مشکلات اقتصادی و نبود منابع مالی کافی برای حذف عوامل بیماری زا است.

وی یادآور شد: علاوه بر مشکلات اقتصادی، بروز مشکلات بهداشتی به ویژه در مراحل آماده سازی و فرآوری مواد غذایی و همچنین آگاهی پائین تولید کنندگان از راه های پیشگیری از این مشکلات نیز در ایجاد شرایط غیر بهداشتی و نا امین غذایی دخیل است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.