تظاهرات بنگلادشی‌ها به خشونت کشیده شد/ ۱۰ کشته و صدها زخمی

۱۶اردیبهشت،

R1-10.jpg

درگیری میان پلیس ضد شورش بنگلادش و معترضان در داکا، پایتخت این کشور، دست‌کم ۱۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس گزارش‌ها حدود پانصد هزار معترض در شهر داکا گردهم آمده بودند تا در تجمعی در حمایت از قانون «ممنوعیت توهین به مقدسات» برگزار کنند.

معترضان، که از اعضای جنبش “حفاظت اسلام” می باشند، خواهان صدور حکم اعدام برای تنبیه توهین کنندگان به اسلام می باشند. این معترضان روز یکشنبه، مسیرهای اصلی داکا را مسدود کرده کردند و پلیس ضد شورش برای مقابله با آن‌ها اعزام شد.

بر اساس گزارش‌ها، اطراف بزرگترین مسجد شهر به محل نبرد میان معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شده بود.

معترضان سنگ پرتاب کرده و نیروهای پلیس نیز برای مقابله با آنها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. در این درگیری‌ها دو خبرنگار شبکه تلویزیونی محلی نیز زخمی شدند. اما آمار دقیقی از میزان زخمی‌ها منتشر نشده است.

پلیس بنگلادش به گاز اشک‌آور متوسل شد

معترضان می‌گویند، باید قوانین جدی‌تری برای توهین‌کنندگان به اسلام اتخاذ شود. با این حال، رییس جمهوری بنگلادش قوانین موجود را کافی دانسته است.

شیخ حسینه، اول‌وزیر بنگلادش پیشتر خطاب به این گروه تاکید کرد تا از برنامه خود منصرف شده و به آنها اطمینان داد که بسیاری از ۱۳ خواسته مطرح شده این گروه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این در حالی است که اول‌وزیر بنگلادش پیشتر درخواست این گروه مبنی بر تصویب قانون ممنوعیت توهین به مقدسات را رد کرده بود.

این گروه تهدید کرده است، در صورتی که دولت بنگلادش تلاش کند تا موانعی سخت را در مقابل برنامه صلح‌آمیز این گروه قرار دهد، دست به اقدامات شدیدتری می‌زند.

۱۳ درخواست این گروه از جمله شامل تصویب قانون ممنوعیت و برخورد با توهین‌کنندگان به مقدسات، مجازات وبلاگ نویس‌های کافر و ورود قوانین اسلامی به قانون اساسی می‌شود.

وضعیت سیاسی بنگلادش در ماه‌های اخیر و همزمان با تلاش‌های ائتلاف مخالفان ۱۸ حزبی برای انجام برنامه‌های ضد دولتی و درخواست‌ برای احیای یک سیستم دولتی غیرحزبی موقت برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی دچار تنش شده است.

همچنین از زمان اعلام حکم اعدام برای معاون حزب جماعت اسلامی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی ۲۸ فوریه سال ۱۹۷۱ میلادی، نزدیک به ۱۰۰ تن از جمله چندین مامور پلیس و ده‌ها تن از رهبران و فعالان این حزب در جریان ناآرامی‌ها و شورش‌ها کشته و صدها تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.