تظاهرات در استانبول برای دومین شب ادامه یافت

در پی سقوط لیر ترکیه و گرانی سوخت؛ دومین شب تظاهرات در استانبول با بازداشت ده‌ها معترض متشنج شد .

تظاهرات در استانبول برای دومین شب ادامه یافت

به گزارش ممتاز نیوز، پلیس ضد شورش ترکیه روز گذشته تظاهرات در استانبول در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و افزایش‌ هزینه‌های زندگی را برهم زد و ده‌ها معترض را بازداشت کرد. این در حالی است که با وجود اندکی تقویت در ارزش لیر اما ارزش واحد پول ترکیه مقابل دلار آمریکا از صبح امروز بار دیگر روند نزولی گرفته است.

معترضان که اکثر آن‌ها از اعضای گروه‌های چپ بودند، عصر روز گذشته در حال شکل دادن تجمع در محله کادیکوی استانبول در بخش آسیایی شهر بودند که پلیس مداخله کرد. تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور شدند.

پلیس برای متفرق کردن جمعیت از سپر استفاده کرد و برخی از معترضان را به سمت خود کشاند که باعث تمسخر سایرین شد.

به گفته خبرنگار آسوشیتدپرس در استانبول و محل تظاهرات، بیش از ۳۰ نفر بازداشت شدند.

این اعتراض که دومین شب خود را در استانبول سپری می‌کند، در بحبوحه افزایش نرخ تورم در این کشور صورت می‌گیرد که قدرت خرید ترک‌ها را به‌شدت کاهش داده است، بیکاری بالا رفته و ارزش لیر نیز به شدت کاهش یافته است. کاهش ارزش لیر به‌دنبال کاهش نرخ بهره صورت گرفته است.

رسانه‌های ترکیه گزارش کردند که تجمع و تظاهرات مشابهی در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه برگزار شد.

لیر ترکیه روز گذشته تا رقم ۱۳.۴۵ در برابر هر دلار آمریکا سقوط کرد که برای یازدهمین بار متوالی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید. با این حال در آخرین تحولات، نرخ برابری واحد پول ترکیه تا ۱۱.۹۲ تقویت شده بود اما بار دیگر سیر نزولی را در پیش گرفته است و تا صبح امروز نرخ مبادله لیر به ۱۲.۰۹ در برابر یک دلار آمریکا رسید.

لیر ترکیه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این کاهش از ابتدای هفته گذشته بوده است.

قیمت سوخت در ترکیه افزایش یافت

درچنین شرایطی، اتحاد کارفرمایان جایگاه‌های عرضه انرژی، بنزین و گاز نیز اعلام کرد که قیمت بنزین از نیمه شب (چهارشنبه) ۱.۰۲ لیر افزایش می‌یابد که آخرین افزایش قیمت انرژی است که باعث ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت شده است.

مردم ترکیه در حال حاضر با تورم حدود ۲۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند و نگران هستند که افزایش قیمت‌ها تسریع شود.

اردوغان برخلاف تئوری سنتی اقتصادی استدلال می‌کند که نرخ بهره بالا باعث تورم می‌شود. به‌طور کلی بانک‌های مرکزی این نرخ‌ها را افزایش می‌دهند تا افزایش تورم و افت نرخ برابری پول ملی را مهار کنند.

سه رئیس بانک مرکزی ترکیه که در مقابل تقاضای اردوغان برای کاهش نرخ بهره ایستاده بودند از اواسط سال ۲۰۱۹ برکنار شدند تا اینکه از ماه مارس شهاب کاواجی‌اوغلو به ریاست این نهاد رسید و در سه دوره مختلف نرخ بهره را از ۱۹ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.