تظاهرات در سراسر اردن در اعتراض iبه افزایش قیمت سوخت/بازداشت دهها تظاهرکننده

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

aljazeera5-17.jpg

در اعتراض iبه تصمیم دولت اردن مبنی بر افزایش قیمت سوخت اردنی‌های خشمگین در چندین استان از جمله در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ده‌ها تن از تظاهرکنندگان در نزدیکی میدان جمال عبدالناصر در مرکز امان، پایتخت اردن تجمع کردند و شعارهایی در محکومیت عبدالله النسور، نخست وزیر اردن و دولتش سر دادند و خواهان براندازی آن شدند.

در این جهت شهر “اربد” شاهد اعتراض‌های مردمی در مخالفت با تصمیم دولت بود و معترضان خواهان سرنگونی دولت شدند و بعضی از معترضان تلاش کردند پمپ‌ بنزین‌ها را آتش بزنند.

استان الکرک نیز شاهد تظاهراتی مشابه بود و صدها تن از معترضان iبه طرف ساختمان استانداری سنگ پرتاب کردند و تلاش کردند وارد ساختمان شوند در حالی که نیروهای امنیتی گاز اشک‌آور iبه سمت آنها شلیک می‌کردند.

اقدامات خشونت آمیز در استان المفرق نیز ملاحظه شد و تظاهرکنندگان لاستیک خودروها را آتش زدند و راه اصلی شهر را بستند.

استان “معان” نیز شاهد تظاهراتی در محکوم کردن دولت عبدالله النسور و تصمیم افزایش قیمت سوخت بود. تظاهرکنندگان در معان از برگزاری اعتصاب سراسری در این استان طی امروز (چهارشنبه) خبر دادند.

روزنامه مصری الیوم السابع نوشت که نیروهای ژاندارمری اعتصاب در نزدیکی وزارت کشور را با استفاده از باتوم و شلنگ‌های آب سرد iبه شدت سرکوب و چند تن از فعالان را بازداشت کردند و چند تن نیز در این درگیری‌ها مجروح شدند.

اخیرا حاتم الحلوانی، وزیر صنعت و تجارت اردن اعلام کرد که دولت قصد دارد قیمت سوخت را افزایش دهد.

شبکه “المیادین” از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در نزدیکی مسجد بزرگ در شهر معان و آتش سوزی در ساختمان شهرداری و نهاد نظامی در مزار جنوبی خبر داد.

در الرمثا در شمال کشور تظاهرکنندگان خیابان‌ها را با لاستیک‌های آتش گرفته بستند.

نیروهای امنیتی اردن اعتصاب‌ها در امان را سرکوب و ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کردند.

در حالی که خبرهای مبنی بر اعتصاب سراسری اتحادیه معلمان نیز انتشار یافته است.

این اتحادیه اعلام کرد که صبح امروز نشست فوق العاده برگزار می‌کند.

اخوان المسلمین اردن نیز iبه اخطارهای نخست وزیر مبنی بر عدم برگزار اعتراضات واکنش نشان دادند.

محمد ابو رمان، یک تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر در مرکز پژوهش‌های استراتژیک در دانشگاه اردن اظهار کرد: تظاهرات خشمگین “بشکه خشمی بود که منفجر شد”.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.