تظاهرات سراسری برزیلی‌ها علیه بولسونارو با فراتر رفتن تعداد کشته‌های کرونا از ۵۰۰ هزار تن

هزاران تن از مردم برزیل در سراسر این کشور و علیه برنامه‌های رئیس جمهوری خود برای مقابله با کرونا دست به راهپیمایی اعتراضی زده و او را بابت نداشتن سرعت کافی در تهیه واکسن‌های مورد نیاز و زیر سوال بردن استفاده از ماسک مقصر دانستند.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت بهداشت برزیل گفته که تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا در روز شنبه از ۵۰۰ هزار تن در این کشور گذشت و برزیل پس از ایالات متحده در مقام دوم مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان قرار گرفته است.

دولت برزیل با انتقادهایی درباره این مساله روبروست که فرصت‌های اولیه را برای خرید واکسن کرونا از دست داده است. گروه واکسن سازی فایزر می‌گوید که بین ماه‌های اوت تا نوامبر سال گذشته میلادی هیچ پاسخی درباره پیشنهادش برای فروش واکسن به دولت برزیل دریافت نکرده بود.

یکی از معترضان ۳۶ ساله گفت:‌ ما علیه دولت ژایر بولسونارو نسل کش، که اقدامی برای خرید واکسن کرونا انجام نداد، دست به اعتراض زده‌ایم. او می‌توانست سال گذشته واکسن بخرد و جان ده‌ها هزار تن را نجات دهد.

دفتر بولسونارو به اعتراضات واکنشی نشان نداده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت برزیل، تنها ۱۱ درصد از مردم این کشور به صورت کامل واکسینه شده‌اند و ۲۹ درصد هم تنها دوز نخست این واکسن را دریافت کرده‌اند.

رسانه‌های برزیل گزارش کردند که اعتراضات روز شنبه در تمامی ۲۶ ایالت این کشور و همچنین برازیلیا، پایتخت برگزار شد.

بسیاری از معترضان مرگ ۵۰۰ هزار تن را در نتیجه کرونا، نسل کشی از سوی دولت در قبال مردم می‌دانند. آنها شعار می‌دادند، بر طبل می‌کوبیدند و بنرهایی در دست داشتند و از بولسونارو می‌خواستند تا کناره گیری کند.

بر روی یکی از بنرها که در سائوپائولو در دست مردم بود، نوشته شده بود: “هزاران دلیل برای آنکه بولسونارو کناره گیری کند.”

یک کمیته ویژه در سنای برزیل مسئول رسیدگی به واکنش دولت بولسونارو درباره کروناست و مساله تلاش‌های به تاخیر افتاده برای خرید واکسن را مدنظر دارد.

ماه گذشته میلادی در یک نظرسنجی مشخص شد که میزان محبوبیت بولسونارو به یک کاهش جدید رسیده و تنها ۲۴ درصد است. همین نظرسنجی مشخص کرد که اگر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ همین امروز برگزار می‌شد، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری پیشین برزیل می‌تواند به راحتی در انتخابات پیروز شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.