تظاهرات مردمی علیه سیاست های نژادپرستانه پلیس نیویورک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسوشیتد پرس،معترضین از حدود ۳۰ منطقه شهر نیویورک پس از عبور از نزدیکی خانه ی مایکل بلومبرگ، شهردار یهودی نیویورک، قصد داشتند در خیابان پنجم نیویورک گرد هم آیند.

شهردار نیویورک رابطه نزدیکی با پلیس نیویورک دارد، برخی از پلیس نیویورک به عنوان ارتش شخصی بلومبرگ نام می برند. رئیس پلیس نیویورک توسط شهردار این شهر انتخاب شده و ادره پلیس این شهر تحت نظر شهرداری است.

با وجود اعتراضات بسیار غیرقانونی این بازرسی ها، بلومبرگ و ری کلی، رئیس پلیس نیویورک، بر ادامه بازرسی ها تاکید کرده اند.

معترضین با حمل پلاکارد های با مضمون “بازرسی ها را پایان دهید”، “نژادپرستی، به هر بهانه ای”، و ” پلیس نیویورک، حرفه ای ترین قاتل کودکان” خواهان پایان دادن برنامه نژادپرستانه پلیس نیویورک شدند.

یکی از تظاهر کنندگان به خبرنگار اسوشیتدپرس گفته است در چند ماه اخیر پسر دبیرستانی او دو بار مورد بازرسی بدنی قرار گرفته است. این معترض اظهار داشته ماه گذشته پسر او در حالی که هیچ کار اشتباهی انجام نداده است، پس از بازرسی بدنی، با ناراحتی از مدرسه به خانه بازگشته است.

در تاکتیک بازرسی بدن افراد که یکی از برنامه های اصلی پلیس نیویورک است، افراد به اصطلاح مشکوک بدون هیچ دلیلی متوقف شده، مورد بازجویی قرار گرفته و سپس بازرسی بدنی می شوند.

از سال ۲۰۰۰ تا کنون رقم افراد مورد بازجویی توسط پلیس نیویورک ۷ برابر شده است و به رقمی نزدیک به بازرسی ۷۰۰۰۰۰ نفر در سال رسیده است.

پلیس نیویورک در حالی بر ادامه این برنامه تاکید دارد که  بر اساس آمار اتحادیه آزادی های مدنی نیویورک در سال ۲۰۱۱، از ۶۸۵۷۲۴ نفری که مورد بازرسی قرار گرفته اند ۸۸ درصد آنها به طور کامل بی گناه بوده اند.

همچنین در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲، ۲۰۳۵۰۰ نفر مورد بازرسی بدنی قرار گرفته اند که ۸۹ درصد آنها بی گناه بوده اند.
بسیاری از منتقدین این طرح را یک طرح نژادپرستانه می داند که اقلیت های غیرسفید پوست را مورد هدف قرار می دهد.

بر اساس آمار منتشر شده اتحادیه آزادی های مدنی نیویورک اکثر افراد مورد بازجویی سیاه پوستان و لاتینوها/اسپانیایی تبارها بوده اند. همچنین ۵۰ درصد افراد مورد بازرسی نوجوانان یا جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله بوده اند.
 
همچنین منتقدین این طرح می گویند این طرح در برخورد با هزاران سیاه پوست و اسپانیایی تبارها که از قانون پیروی می کنند تحقیرآمیز و غیر قانونی است.


 

در اواخر روز یکشنبه تنش بین معترضین و پلیس نیویورک بالا گرفته و چندین نفر بازداشت شده اند، به نقل از اسوشیتدپرس تعداد بازداشت شدگان هنوز مشخص نیست.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.